گروه دانش و سلامت: بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در مدینه منوره با ارائه خدمات پزشکی تخصصی به زائران حرم نبوی، سطح خدمت‌رسانی بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی را در طراز جمهوری اسلامی ایران به تصویر می‌کشد.

حج

گزارش میدانی خبرنگار ستاد اطلاع‌رسانی حج92 حاکی است، بیمارستان مرکز پزشکی حج در مدینه از بخش‌های امداد و انتقال، انبارهای دارو و تجهیزات، اورژانس، آزمایشگاه، دندانپزشکی، رادیولوژی، سونوگرافی، اکو و داپلر و همچنین سی سی یو تشکیل شده که در طول حضور زائران ایرانی در مدینه، به‌صورت شبانه‌روزی، خدمات پزشکی و درمانی به آنها ارائه می‌کند. عملیات اورژانسی آمبولانس‌های مرکز پزشکی حج جمعیت هلال‌احمر در خیابان‌های مدینه را می‌توان نشانه با اهمیتی دانست که جمهوری اسلامی ایران برای تأمین سلامت و رساندن خدمات پزشکی به زائران و شهروندان خود قائل است.

دکتر رضا رزاقیان، مسئول امداد و انتقال مرکز پزشکی حج در مدینه، میانگین مدت زمانی که آمبولانس‌ها به محل زائران ایرانی نیازمند اعزام به بیمارستان می‌رسند را کمتر از متوسط زمان استاندارد دانست و گفت: تا‌کنون 68زائر در مدینه با آمبولانس به مرکز پزشکی منتقل شده و در مجموع طی 2 هفته نخست حضور زائران حج 92در مدینه، بالغ بر 500ماموریت آمبولانسی انجام شده است. اورژانس مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه، از بخش‌های مختلف اعم از داروخانه، متخصص قلب، متخصص داخلی، اتاق احیا و اتاق‌های تحت‌نظر خواهران و برادران تشکیل شده که سعید فاضلی، سرپرستار اورژانس درباره آن می‌گوید: مشکل ما در اورژانس مدینه، کمبود فضاست. باید طراحی اورژانس طوری باشد که بتوانیم بیشترین فضا را برای راحتی بیماران ایجاد کنیم.

بخش دیگر مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مدینه، شامل انبارهای دارویی و تجهیزات است که در این انبارها 400قلم دارویی و بیش از 700قلم تجهیزات پزشکی نگهداری می‌شوند. شرایط دمایی انبارهای نگهداری از داروها به‌نحوی است که داروهای یخچالی در دمای بین 2تا 8درجه سانتی‌گراد و داروهای دیگر در دمای زیر 24درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند.

این گزارش حاکی است، آزمایشگاه مرکز پزشکی حج در مدینه با حدود 25نوع دستگاه، قادر به انجام 50نوع آزمایش برای زائران بیمار است که معمول‌ترین آزمایش‌های مورد نیاز زائران شامل آزمایش‌های قند خون، چربی خون، تست‌های انعقادی، ABG، آنزیم‌های کبدی، قلبی، الکترولیت‌ها و آزمایش‌های انگل‌شناسی می‎‌شود. محمد کشاورز، کارشناس مسئول آزمایشگاه مرکز پزشکی در مدینه با بیان اینکه آزمایش‌های کم‌خونی و تست‌های کلیوی دارای بیشترین مراجعه‌کننده در این آزمایشگاه است، یادآور شد: کارایی دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه مرکز پزشکی حج در مدینه اگر بیشتر از ایران نباشد کمتر از آن هم نیست و جواب آزمایش‌های اورژانسی در کمتر از یک ساعت آماده می‌شود.

دکتر رحیم قربانی، دندانپزشک مرکز پزشکی حج نیز با بیان اینکه از 26شهریور تا 6مهر‌ماه1392 حدود 130زائر نیاز به خدمات دندانپزشکی پیدا کرده‌اند، عمده آسیب‌های حوزه بهداشت دهان و دندان که منجر به ضرورت استفاده از خدمات درمانی در این حوزه می‌شود را شامل شکسته‌شدن دسته دندان مصنوعی، افتادن روپوش یا پرکردگی دندان، عفونت ریشه دندان یا به عصب رسیدن دندان و خونریزی لثه دانست.

رادیولوژی، سونوگرافی، اکو و داپلر از دیگر بخش‌های مستقر در مرکز پزشکی هستند که دکتر مژگان امیدبخش، رادیولوژیست آنها را اداره می‌کند. امیدبخش می‌گوید: دستگاه سونوگرافی موجود در این مرکز، قابل حمل‌ونقل است و در ایام تشریق در بیمارستان صحرایی در منا و عرفات مستقر می‌شود و به‌طور کلی نیازهای اورژانسی را به راحتی برآورده می‌کند.پس از اتاق احیا که در اورژانس بیمارستان مدینه مستقر است، سی‌سی‌یو حساس‌ترین بخش این بیمارستان است.

سرپرستار اورژانس بیمارستان مرکز پزشکی حج در مدینه می‌گوید: پس از گذشت حدود 2‌هفته از ورود زائران ایرانی حج 92 به مدینه، هنوز موردی پیدا نشده که نیازمند احیا باشد. اما بازدید میدانی خبرنگاران حاکی است که سی‌سی‌یو نیز خلوت است. از 9تخت آماده سرویس‌دهی به زئران ایرانی در سی‌سی‌یو تنها 3 تخت اشغال شده که به گفته سرپرستار، بیماران آن تا شب مرخص می‌شوند. کاظم اسماعیل‌زاده، سرپرستار بخش سی‌سی‌یو بیمارستان مرکز پزشکی حج در مدینه می‌گوید:

در حج 92، زائران کشورمان مشکلات کمتری دارند و عمده زائرانی هم که پای‌شان به سی‌سی‌یو رسیده است دچار تشدید ناراحتی‌های قلبی، مشکلات عفونی ریه و عفونت خونی بوده‌اند. در همین حال حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر پس از بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان هیأت پزشکی حج در مدینه اظهار داشت: خوشبختانه موارد ابتلای زائران ایرانی به بیماری‌ها هر ساله کاهش می‌یابد و بر میزان تخت‌های خالی از بیمار افزوده می‌شود. وی مهم‌ترین دلیل این امر را مؤثر واقع شدن آموزش‌ها و تدابیر اتخاذ شده از سوی هیأت پزشکی حج دانست.

کد خبر 233226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز