گزارش‌ها از اسناد جدید منتشرشده توسط ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی‌ نشان می‌دهد که سازمان‌‌های اطلاعاتی واشنگتن مدت‌ها در حال جاسوسی و رصد برنامه‌های هسته‌ای و طرح‌های فضایی هند بوده‌اند؛ مسئله‌ای که می‌تواند تنش میان دوطرف را رقم بزند.

سازمان ملل

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که سازمان امنیت ملی‌ آمریکا (ان‌اس‌ای) از دفتر هند در سازمان ملل و سفارت این کشور در واشنگتن جاسوسی می‌کرده و با استفاده از تجهیزات پیشرفته به کنترل و جمع‌آوری داده‌ها و شنود مکالمات تلفنی مقام‌های دولت هند پرداخته است. هیأت‌های دیپلماتیک دولت دهلی‌نو هدف این اقدامات جاسوسی بوده‌اند. این در حالی است که روزنامه هندو با اعلام به‌دست آوردن اسنادی محرمانه در گزارشی تأکید کرده که وسعت جاسوسی آمریکا از هند بسیار فراتر از این موارد بوده است.

براساس این گزارش، برخلاف ادعای مقام‌های آمریکا که کنترل و شنود سازمان امنیت ملی‌ این کشور را برای مقابله با تروریسم توصیف کرده‌اند واشنگتن مدت‌ها در کنار جاسوسی سیاسی، برنامه‌های هسته‌ای و فضایی هند را تحت نظر داشته است. براساس اسناد منتشرشده، ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی میان مقام‌های ارشد هند در این زمینه مورد نظارت وکنترل سازمان امنیت ملی آمریکا بوده است. یک منبع اطلاعاتی هند در این رابطه گفت:

اسناد افشا شده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به‌صورت زنده به مکالمات رهبران سیاسی و دانشمندان ما گوش می‌دادند و مکاتبات الکترونیکی آنها را رصد می‌کردند. پیش از این گزارش شده بود که سازمان امنیت ملی آمریکا جدیدترین تجهیزات اطلاعاتی را برای جاسوسی از سفارت هند در واشنگتن و دفتر این کشور در سازمان ملل متحد در نیویورک نصب کرده که اجازه می‌داد اطلاعات از هارددیسک‌ کامپیوترهای آنها روی سرورهای این سازمان کپی شود.

انتقاد برزیل از جاسوسی آمریکا در مجمع عمومی

دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل هم در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از واشنگتن به‌خاطر جاسوسی و سرقت اطلاعات مهم سیاسی و اقتصادی این کشور به‌شدت انتقاد کرد. روسف به فعالیت شبکه‌های جاسوسی رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: این نوع اقدام‌ها همواره موجب خشم افکار عمومی در جهان بوده و مطرود است.

وی برزیل را از قربانیان این حملات دانست و تأکید کرد: اطلاعات خصوصی افراد هدف حمله جاسوسی الکترونیکی قرار گرفته است. علاوه بر اطلاعات فردی، اطلاعات اقتصادی که از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند هم هدف حمله جاسوسان رایانه‌ای قرار گرفته است. علاوه بر آن، ارتباطات سفارتخانه‌های برزیل ازجمله نمایندگی دائم برزیل در سازمان ملل و حتی ریاست‌جمهوری برزیل نیز از این حملات مصون نمانده است.

وی تأکید کرد: این بهانه که شنود غیرقانونی اطلاعات با هدف مراقبت از شهروندان در برابر حملات تروریستی صورت می‌گیرد، پذیرفتنی نیست. برزیل می‌داند چگونه از خود محافظت کند.رئیس‌جمهور برزیل با اشاره به اینکه کشورش شاهد حمله و سرقت اطلاعات محرمانه اقتصادی بوده و مهم‌تر آنکه حاکمیت ملی این کشور مورد اهانت قرار گرفته است، گفت: به همین علت، از دولت آمریکا خواستیم در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده و عذرخواهی کند.

او تأکید کرد: همچنین از مقا‌م‌های آمریکا خواستیم تضمین دهند چنین اقدام‌هایی هرگز تکرار نخواهد شد. کشورهای دوست که تلاش می‌کنند با دیگران همکاری‌های استراتژیک و راهبردی داشته باشند، هرگز اجازه نمی‌دهند چنین اقدام‌های غیرقانونی همچنان به‌صورت عادی ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور برزیل گفت: از نظر ما، چنین اقداماتی کاملا مطرود است. زمان آن فرا رسیده است که اجازه ندهیم از فضاهای الکترونیکی به‌عنوان سلاحی برای جنگ و مبارزه استفاده شود و کشورها از طریق جاسوسی رایانه‌ای و خرابکاری، ساختارهای زیربنایی یکدیگر را هدف قرار دهند.روسف که از جاسوسی آمریکا خشمگین است می‌خواهد زیرساخت اینترنت این کشور را از کنترل آمریکا خارج کند تا امکان جاسوسی واشنگتن را به حداقل برساند.

کد خبر 232570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز