شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مخفی کردن هویت در فضای مجازی روز به روز دشوارتر می‌شود، حتی در شرایطی که انتقادات شدیدی به فعالیت‌های دولتی که منجر به رمزگشایی از اطلاعات خصوصی کاربران می‌شوند وارد شده‌است.

حریم خصوصی

براساس گزارش CNN، دولت آمریکا از فعالیت آنلاین شهروندان خود و کاربران دیگر کشورهای جهان جاسوسی می‌کند. این دولت توانست بازار سیاه ناشناخته Silk Road را شناسایی کرده و آن را از کار بیاندازد و حتی توانست بر نرم‌افزار TOR، یکی از مخفیانه‌ترین راه‌ها برای ورود به اینترنت، نظارت کند.

رمزهای عبور پیچیده و غیر قابل حدس و سرویس‌های ایمیل رمزنویسی شده هرگز برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین کاربران کافی نبوده‌اند. اما افشاگری‌های اخیر درباره برنامه تجسسی دولت آمریکا حتی اثرگذاری تکنیک رمزنویسی داده‌ها که توسط محتاط‌ترین کاربران اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند را نیز زیر سوال برده‌است.

سرور‌های Silk Road مثال خوبی برای نمایش به بادرفتن حریم خصوصی کاربران در اینترنت هستند. این سرورها به عنوان سرویسی پنهانی در نرم‌افزار Tor عمل می‌کردند،‌ابزاری پنهان کننده که به کاربران و وب‌سایت‌ها کمک می‌کرد تا هویت خود را پنهان کنند. همه کاربرانی که در این سیستم به خرید و فروش اقلام و کالاهای غیرمجاز دست می‌زدند بر این باور بودند که فعالیت‌های آنها قابل ردیابی نیست.

اما ماموران فدرال توانستند سروری که مورد استفاده Silk Road قرار داشت را ردیابی کرده و بیش از 1.2 میلیون ارتباطات خصوصی و محرمانه را مورد نظارت خود قرار دهد.

زمانی که حریم آنلاین کاربران در برابر تکنیک‌های نظارتی ساده و پیش‌پا افتاده نیروهای فدرال توان مقاومت نداشته باشد، در برابر ابزراهای قدرتمندی که دولت علیه آن استفاده می‌کند نیز قدرت مقابله نخواهد داشت:

- براساس اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا یا NSA توانست از طریق یافتن رخنه‌های امنیتی در مرورگرهای وب راهی برای ردیابی افراد در نرم‌افزار Tor بیابد، نقصی که به تازگی برطرف شده‌است.

- برنامه مخفیانه گردآوری اطلاعات خصوصی کاربران که به پریزم شهرت یافته است،‌حتی به پایین‌رتبه‌ترین تحلیل‌گرهای آژانس امنیت ملی امکان می‌داد تا به ایمیل،‌پیام‌ها و تماس‌های تلفنی آنلاین کاربران دسترسی داشته‌باشند.

- دولت آمریکا درخواست‌های مداوم و محرمانه‌ای را برای دستیابی به اطلاعات خصوصی کاربران شرکت‌های ارتباطاتی و فناوری بزرگ به این شرکت‌ها ارسال می‌کند.

تعجبی ندارد که در این شرایط عده‌ای اعلام کرده‌اند حریم خصوصی آنلاین مرده است. به گفته لادار لویژن بنیانگذار خدمات ایمیل LavaBit که پس از افشاگری پریزم خدمات خود را غیرفعال کرد،‌ متاسفانه ناشناسی آنلاین از بین رفته‌است و امروزه برای حفظ حریم خصوصی به تلاش و تخصص بیش از پیش نیاز است.

ناشناس ماندن و مخفی نگه داشتن ارتباطات آنلاین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که نه تنها از نظر آزادی‌های مدنی، بلکه برای قربانیان جنایت‌ها، افشاگران، شرکت‌ها و موسساتی که در تلاشند تحقیقات پیشرفته خود را تا تکمیل نهایی پنهان نگه دارند از اهمیت حیاتی برخوردار است.

باوجود اینکه بسیاری معتقدند رمزنویسی‌های غیر قابل نفوذ در آینده نزدیک در دسترس خواهند بود، اما تا دسترسی عمومی به آنها راه درازی در پیش مانده‌است. به گفته آلیسیا مک‌دونالد، متخصص حریم خصوصی در مرکز اینترنت و جامعه دانشگاه استنفورد، استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Tor برای محافظت از خود در فضای مجازی هنوز می‌تواند سودمند باشد زیرا دست کم می‌تواند از تبدیل شده به قربانی جاسوسی اطلاعات خصوصی جلوگیری کند.

کد خبر 235500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز