همشهری آنلاین: اسنادی که توسط ادوارد اسنودن منتشر شده نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) با استفاده از یک رخنه امنیتی در مرورگر فایرفاکس از کاربران نرم‌افزار Tor جاسوسی می‌کنند.

۱

به گزارش رجیستر، اسنادی که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا به همراه مرکز ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) به دنبال ردیابی فعالیت کاربران نرم‌افزار Tor هستند.

بسیاری از افراد از نرم‌افزار Tor برای ناشناس ماندن در اینترنت و عبور از فیلترینگ و دسترسی به شبکه‌های مخفی استفاده می‌کنند. هر کاربر Tor به صورت یک نود کار می‌کند که اطلاعات را از مبدأ به مقصد هدایت می‌کند. 

یکی از روش‌هایی که آژانس‌های امنیتی آمریکا و انگلیس از آن برای نفوذ به این شبکه استفاده می‌کنند، ایجاد نود در این شبکه است. به این ترتیب با ایجاد نودهای کافی می‌توان مسیر بسته‌های داده را شناسایی کرد. البته این روش با افزایش محبوبیت Tor و افزایش نودها کمی دشوار است.

روش دیگر استفاده از کوکی‌هاست. کوکی‌هایی که برروی کامپیوتر کاربران در حین اتصال به شبکه Tor ذخیره می‌شود قرار است بعد از پایان ارتباط حذف شوند. اما تحقیقات نشان داده بعضی از این کوکی‌ها برروی کامپیوتر باقی می‌مانند. NSA و GCHQ در حال تحقیق برروی شیوه استفاده از این کوکی‌ها برای ردیابی کاربران هستند.

روش دیگری که در اسناد منتشر شده به آن اشاره شده است، استفاده از رخنه امنیتی نرم‌افزاری است که Tor از آن به عنوان مرورگر استفاده می‌کند. نسخه ۱۷ مرورگر منبع باز فایرفاکس به همراه بسته Tor عرضه می‌شود. 

در نسخه‌های جدید Tor این رخنه امنیتی رفع شده اما بسیاری از کاربران آن هنوز به جدیدترین نسخه مجهز نشده‌اند و امکان نفوذ به این مرورگر وجود دارد.

کد خبر 233798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز