همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان از انجام مکالماتی درباره دیدار احتمالی با رئیس‌جمهور آمریکا و فراهم شدن مقدمات آن خبر داد.

روحانی - امانپور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در اولین مصاحبه خود با یک شبکه خبری آمریکایی در گفت‌و‌گو با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان گفت: "می‌خواهم به مردم آمریکا بگویم که صلح و دوستی را از جانب مردم ایران برای مردم آمریکا به ارمغان آورده‌ام."

روحانی درباره شایعاتی که در محافل دیپلماتیک درباره دیدار غیررسمی وی و اوباما در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود داشت، گفت: "صحبت‌هایی در اینباره انجام شده بود، و مقدمات این کار نیز تاحدودی فراهم شده بود."
رئیس‌جمهور ایران گفت: "یخ روابط بین ایران و آمریکا شروع به آب شدن کرده است زیرا محیط در نتیجه اراده مردم ایران برای ایجاد عصر جدید روابط کشورمان با سایرین، تغییر یافته است."

وی افزود: "آمریکا علاقه‌مندی خود برای انجام این دیدار را اعلام کرد، و اساسا ایران نیز می‌توانست تحت شرایط مشخص اجازه انجام چنین ملاقاتی را بدهد. اما من معتقد هستم که ما زمان کافی برای هماهنگی این دیدار را آنگونه که لازم بود در اختیار نداشتیم."
سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام ارشد دولت آمریکا ادعا می‌کند که این دیدار به علت اینکه در ایران شرایط "بسیار پیچیده‌ای" فراهم خواهد کرد به تعویق افتاده است.

روحانی در ادامه گفت‌و‌گوی خود با امانپور گفت: "به نظر من رئیس‌جمهور ایران هر کجا که بحث از منافع ملی کشور است دارای اختیار است. رهبر معظم ایران فرموده است که هر کجا منافع ملی کشور اقتضا می‌کند مخالفتی با مذاکره ندارد."

رئیس‌جمهور ایران افزود: "حال اگر امروز فرصت فراهم می‌شد و مقدمات آن فراهم می‌گشت به احتمال زیاد گفت‌وگو‌ها با تمرکز بر مسأله هسته‌ای یا تحولات خاورمیانه انجام می‌شد. بنابراین می‌توانم به شما بگویم که رهبر معظم انقلاب به من اختیار کامل برای مذاکره درباره این مسائل را داده است."

وی در پاسخ به سؤالی درباره هولوکاست نیز گفت: "من قبلا نیز گفته‌ام که تاریخ‌نگار نیستم و زمانی که درباره ابعاد هولوکاست بحث می‌شود این تاریخ‌نگارها هستند که باید درباره آن نظر دهند. اما در کل می‌توانم به شما بگویم تا جایی که به ما مربوط می‌شود هر نوع جنایتی که در تاریخ علیه بشریت رخ داده، شامل جنابات نازی‌ها علیه یهودیان، سزاوار سرزنش و محکوم است."

کد خبر 232469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز