دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

رکود در معاملات مسکن طی ۳‌ماه گذشته به حدی دنباله‌دار شده که به گفته رئیس اتحادیه املاک کشور، کاهش ۴۳درصدی در میزان خرید و فروش خانه، رخ داده است.

تغییر شرایط اقتصادی کشور با امید به بهبود اوضاع، شرایط را در بازارهای واسطه‌ای دگرگون ساخته است. در شرایطی که بازار ارز و سکه دائما با کاهش قیمت همراه شده‌اند، بازار مسکن و خودرو نیز در رکود فرو رفته‌اند تا بازارهای مولد مانند بازار سرمایه به حکمرانی خود ادامه دهد.

بازار مسکن که در آخرین ماه‌های سال گذشته و طی 3ماه ابتدای امسال با سونامی قیمت مواجه شده و رشد 100درصدی را تجربه کرده بود، در تابستان سال‌جاری وارد فاز تازه‌ای شد تا رکود حاکم بر بازار، قیمت‌ها را نیز تا حدی کاهش دهد. در برخی نقاط این کاهش قیمت تا متری یک میلیون تومان اتفاق افتاده است و بعضی مناطق نیز حداقل کاهش 300هزار تومانی را در هر مترمربع تجربه کرده‌اند.

فعالان بازار و مشاوران املاک این کاهش قیمت را به رکود معاملات نسبت داده‌اند و معتقدند که انتظار و امید ایجاد شده در جامعه نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی، خریداران را از خرید منصرف ساخته و بازار را از شرایط هیجانی گذشته دور کرده است.رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این زمینه گفت: طبق آمارهای ثبت‌شده در سامانه املاک در سال91 در اوج خرید و فروش مسکن، روزانه 14هزار قرارداد خرید و فروش در کشور به ثبت رسید که در حال حاضر این عدد به 8هزار قرارداد کاهش یافته است.مصطفی قلی‌خسروی ادامه داد: خرید و فروش مسکن راکد شده است اما نه به آن شدتی که برخی از مشاوران املاک می‌گویند طی یک سال هیچ خرید و فروشی را به ثبت نرسانده‌اند.

کد خبر 232233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز