همشهری آنلاین: روزهای اخیر روزهای پر از تغییرات برای دانشگاه های کشور است و هر زمان خبر تازه ای از انتصابات وزیر بهداشت، سرپرست وزارت علوم و حتی هیات امنای دانشگاه آزاد به گوش می خورد به طوریکه طی ماه گذشته ۱۱ رئیس دانشگاه و دانشکده با صدور احکامی تغییر کرده اند.

تغییر ات در دانشگاه

به گزارش خبرنگار مهر، از مهمترین تغییراتی که تاکنون رخ داده است می توان به تغییر شتابزده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد که پس از حدود 10 روز تکذیب و احتمال برکناری وی انجام شد. برکناری ریاست دانشگاه آزاد در حالی انجام شد که هنوز حدود 2 سال از اتمام حکم فرهاد دانشجو در این سمت باقی مانده بود. این تصمیم هیأت امنای دانشگاه آزاد پس از برگزاری یک جلسه فوق العاده در روز چهارشنبه هفته گذشته عملیاتی شد.

فرهاد دانشجو که مدت 18 ماه ریاست این دانشگاه را برعهده داشت عزل شد و به جای وی حمید میرزاده از سوی هیات امنا دانشگاه آزاد به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب شد.

تغییرات دانشگاه‌های وزارت علوم

همچنین از ابتدای شروع به کار سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 2 تغییر مهم در سطح روسای دانشگاه ها رخ داده است. پس از اینکه 2 دانشگاه مهم و تحت تابعه وزارت علوم یعنی دانشگاه صنعتی اصفهان و علامه طباطبایی درماه گذشته حاشیه ساز شدند، ریاست آنها تغییر کرد.

دکتر محمداسماعیل همدانی گلشن ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان برکنار و به جای وی سید محمود مدرس هاشمی، دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر این دانشگاه کار خود را آغاز کرد.

همچنین صدرالدین شریعتی از سمت ریاست این دانشگاه برکنار و دکتر حسین سلیمی به جای وی به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب شد. مراسم تودیع و معارفه مسئولان این 2 دانشگاه نیز طی 2 هفته گذشته با حضور جعفر توفیقی برگزار شد.

یک تغییر دانشگاهی در آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش نیز وزارتخانه دیگری است که در دولت یازدهم هنوز با سرپرست اداره می شود. بر اساس حکم دکتر علی اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دکتر محمود مهر محمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس به عنوان سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان که به تازگی نیز راه اندازی شده است، معرفی شد. پیش از این ریاست این دانشگاه برعهده جهانبخش محبی نیا بود که در ماه اخیر استعفا داده بود.

تغییرات گسترده تر در دانشگاه‌های وزارت بهداشت

اما وزارت بهداشت تغییرات بیشتری را شاهد بوده است و تاکنون وزیر بهداشت 7 رئیس دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی را منصوب کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اولین رئیس دانشگاهی بود که از وزیر بهداشت حکم خود را دریافت کرد. دکتر قاسم جان بابایی به جای دکتر محمد مهدی ناصحی که جهت ادامه تحصیل در رشته ای فوق تخصصی به تهران می آید، منصوب شده است.

در این تغییرات 2 دانشگاه علوم پزشکی بزرگ پایتخت بی نصیب نبوده اند و زودتر از سایر دانشگاه‌های پزشکی شاهد تغییر و تحول بودند. براین اساس با حکم دکتر هاشمی، دکتر علی اصغر پیوندی جایگزین دکتر حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر علی جعفریان جایگزین دکتر محمدرضا منصوری رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران شدند.

در تازه ترین احکام نیز دکتر محمدرضا میرجلیلی به جای دکتر سیدجلیل میرمحمدی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی یزد منصوب شده است.

دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز رئیس جدید خود را شناخت. دکتر جلیل کوهپایه زاده اصفهانی کار خود را به جای حمیدرضا کوهستانی از امروز آغاز می کند.

همچنین دکتر ابراهیم گلمکانی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به جای دکتر محمدرضا مجدی مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی بجنورد (خراسان شمالی) را برعهده گرفت.

دکتر علی اکبر نصیری نیز به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زابل از وزیر بهداشت حکم دریافت کرد. وی به جای دکتر محمدحسن محمدی در این سمت مشغول به کار شد.

به گزارش مهر، کمیسیون آموزش مجلس طی برنامه ای قرار است موضوع تغییر و تحولات شتابزده مسئولان دانشگاهی را به ویژه در دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های تحت تابعه وزارت علوم بررسی کند. همچنین با وجود سرپرست بودن جعفر توفیقی انتقاداتی به عزل و نصبهای وی مطرح شده است که به دنبال آن مجلس طرح 2 فوریتی را تحت عنوان تعیین حدود و اختیارات سرپرست وزارتخانه ها تهیه کرد.

کد خبر 231945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز