همشهری آنلاین: فعالیت مقطع دکترای رشته مدیریت گردشگری به طور رسمی در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، امروز در همایش گرامیداشت روز جهانی گردشگری که در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، آغاز فعالیت مقطع دکترای رشته مدیریت گردشگری با شرکت 7 دانشجو اعلام شد تا از این پس جامعه علمی کشور بتواند در دانشگاه دولتی نیز دانش آموختگانی در مقطع دکترای گردشگری تربیت کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش، گفت:فارغ التحصیلان رشته های گردشگری باید در میدان عمل همین رشته ها فعالیت کنند.

محمدعلی نجفی در همایش گرامیداشت روز جهانی جهانگردی دردانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی،با اشاره به تحصیل 16 هزار دانشجو در رشته گردشگری گفت:یکی از خطاهای آموزش عالی در بعضی از رشته ها این بود که بدون وجود استادان و امکانات لازم، مقطع دکترا ایجاد کردند.

وی گفت: ما در زمینه استفاده افراد متخصص در پست های مرتبط به شدت ضعیف هستیم و به همین علت بخش گردشگری کم ‌سواد است.

نجفی افزود: هدف ما این است که 95 درصد فارغ التحصیلان رشته‌های کارشناسی ارشد و 85 درصد فارغ التحصیلان رشته های کارشناسی گردشگری در رشته های مربوط به رشته تحصیلی خود خدمت کنند بنابراین باید آموزش‌ها کاربردی تر و ارتباط دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی بیشتر شود.

وی با بیان این که دانشگاه به عنوان کانون علم و آموزش و آزاد اندیشی از جایگاه والایی برخوردار است،گفت: آزاد اندیشی فقط درباره مسایل سیاسی نیست بلکه این فضای آزاد اجازه می دهد تا مسائل جامعه را به دور از تابوهایی که بیرون از دانشگاه حاکم است به طور دقیق ریشه یابی کنیم.

نجفی افزود: اگر دانشگاه اجازه این کار را ندهد از اصلی ترین کار خود به دور است.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با بیان این که ارتباط میان دانشگاه و دستگاه های اجرایی از دیرباز ضعیف بوده است،گفت:باید میان دانشگاه و دستگاه های اجرایی رابطه عمیق دوطرفه وجود داشته باشد تا مبنایی برای برنامه‌های توسعه کشور شود.

نجفی با اشاره به این که در ایران تنوع زیستی شگفت انگیز طبیعی و مواریث تاریخی و فرهنگی وسیعی وجود دارد،گفت:ما از نظر جاذبه های میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری جزو بزرگترین کشورها هستیم اما مسئله مهم این است که چگونه از این داشته ها برای توسعه و پیشرفت کشوراستفاده کنیم.

وی با بیان این که یکی از این داشته ها نیروی تحصیل کرده خوب است،گفت: در ابتدای انقلاب برخی از رشته ‌ها مانند هتلداری منحل شد اما بعد از انقلاب فرهنگی فهمیدیم که در انحلال برخی رشته‌ها و مراکز علمی اشتباه کردیم.

نجفی گفت: در مصوبه اخیر دولت بخش گردشگری جزو بخش صنعت محسوب شده که این یکی از امتیازات بزرگ است.
وی با بیان این که امروز گردشگری از حالت تفریح خارج شده و انواع جدیدی از گردشگری آمده است که بخشی از حیات اجتماعی محسوب می شود، گفت: بخش گردشگری در سال 2012 هفت دهم درصد بیش از اقتصاد دنیا رشد داشت که پیش‌بینی می‌شود این رشد تا سال 2020 ادامه یابد،بنابراین باید بیش ازآنچه به داشته هایمان افتخار کنیم،برای به فعلیت رساندن قابلیت های خود بکوشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان گفت:قرار است کمیته ای برای تعیین برند و شعار گردشگری ایران تشکیل شود.

نجفی افزود: این کمیته شعار بین المللی و لوگوی گردشگری ایران را تدوین می کند و سپس به برند گردشگری ایران تبدیل می شود.

وی درباره جذب نیروهای متخصص در حوزه گردشگری گفت:برای معاونت هایی همچون گردشگری لازم نیست که مسئولان آن لزوما دانش آموخته گردشگری باشند بلکه بیشتر باید مدیریت بالایی داشته باشد.

نجفی با ابراز مخالفت خود با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه گفت:گردشگری و میراث فرهنگی موضوعاتی میان بخشی اند و اگر این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود جایگاهش ضعیف خواهد شد مگر آن که ابزارهای مالی و حقوقی لازم را در اختیار داشته باشد.

همایش گرامیداشت روز جهانی جهانگردی با حضور استادان، پژوهشگران، دانش آموختگان، دانشجویان و علاقمندان مباحث گردشگری امروز در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

کد خبر 233862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز