یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

محمد باریکانی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به‌عنوان ویترین پیش روی جهان در شناخت پیشینه تمدنی، فرهنگ، هویت و هنرهای ایرانی، نقش پیشتاز در تغییر رویکرد جهانی به ایران و تصویرسازی واقعی از کشور را برعهده دارد.

 شاید در تصویر نخست، وظیفه سازمان میراث فرهنگی تنها به نگاهبانی از تمدن ایران زمین و تسهیل‌ سفر و رونق هنرهای سنتی خلاصه شود اما در نگاه کلان‌تر سازمان میراث فرهنگی نقش پیشتاز در ارائه تصویر واقعی و مثبت از ایران به جهان دارد. سهل‌انگاری در معرفی ایران به‌عنوان کشوری مستقل، قدرتمند و تأثیرگذار در معادلات جهانی موجب شده است تا شهروندان بسیاری از نقاط جهان به‌ویژه در آمریکا و اروپا به اشتباه این تصور را داشته باشند که ایران بخشی از عراق، افغانستان یا حتی عربستان است و بحران‌های منطقه‌ای، جنگ‌ها و ناامنی در خاورمیانه در بخشی از ایران نیز جریان دارد. این تصور غیرواقعی و ناخوشایند به‌عنوان واقعیتی در میان شهروندان بخش‌هایی از جهان جریان دارد. جدای از تلاش‌هایی که در میان برخی ایرانیان خارج از کشور برای شکستن این تصویر غلط از ایران در اذهان شهروندان جامعه جهانی انجام می‌شود اما به صراحت باید گفت که وظیفه شکستن تصویر غلط از ایران و ارائه واقعیت‌های جامعه ایرانی و فراهم ساختن زمینه آشنایی شهروندان جهان با تاریخ و تمدن این سرزمین برعهده دستگاه دیپلماسی و سازمان میراث فرهنگی کشور است.

ماموریت مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی در نیویورک ارتباط جدی با موضوع دیپلماسی عمومی ایران و ترمیم تصویر اشتباه جهان از ایران دارد. رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به گفت‌وگو با رئیس موزه متروپولیتن به‌عنوان یکی از مشهورترین موزه‌های جهان می‌نشیند تا پیگیر همکاری‌های دوجانبه‌ای شود که تفاهم برسر آنها پیش از حادثه 11سپتامبر در آمریکا انجام شده بود که با وقوع آن حادثه به محاق رفت. رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران قطعا به گفت‌وگو با رئیس مؤسسه شرق‌شناسی و دانشگاه شیکاگو نیز خواهد پرداخت تا مشخص شود وضعیت استرداد هزاران گل نبشته به امانت داده شده به آن مؤسسه در دوران حکومت رضاخان در ایران چرا به‌جای 8 سال، 80سال زمان برده است و ماجرای فرجام‌خواهی آن دانشگاه از دادگاه فدرال آمریکا که به خونخواهی از یک دختر یهودی آمریکایی کشته‌‌شده در بمبگذاری حماس در سرزمین‌های اشغالی، فرمان حراج الواح هخامنشی متعلق به ملت ایران را داده است به کجا انجامید؟ البته نباید از فرصت پیش آمده برای گردشگری ورودی به ایران نیز غافل ماند. آمریکایی‌های بسیاری علاوه بر ایرانیان مقیم آن کشور و خانواده و فرزندان آنها علاقه زیادی دارند تا در فهرست گردشگران ورودی به ایران قرار بگیرند. این فرصت تنها با شکستن تصویر غیرواقعی از ایران در رسانه‌های آمریکایی با ماموریت محدود رئیس سازمان میراث فرهنگی در نیویورک میسر است. او به‌عنوان سکاندار ویترین معرفی ایران به جهان بایستی امنیت موجود در ایران و تفاوت این سرزمین با همسایگان درگیر بحران‌های خشونت‌بار همچون عراق، افغانستان و سوریه را برای علاقه‌مندان سفر به ایران تشریح کند تا نخستین گام‌ها برای بسط دیپلماسی عمومی در صنعت گردشگری کشور از سوی وی برداشته شود.

نجفی تنها سفیر فرهنگی ایران در نیویورک است که در همراهی با رئیس‌جمهور می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده گام‌های مؤثری در شکوفایی صنعت گردشگری و صیانت از میراث فرهنگی ایران بردارد.

 

کد خبر 231931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز