گروه اقتصادی: احتمال اتصال بانک‌های ایران به سامانه انتقالات بین بانکی و استفاده از خدمات شرکت سوئیفت قوت گرفت.

بانک

 18‌ماه پیش شرکت یادشده در 25اسفند 1390رسما خدمات خود را روی بانک‌های ایران بست. دیروز یک مقام آگاه در بانک مرکزی به فارس گفت: شرکت سوئیفت نمایندگی‌هایی دارد که برخی از آنها مدتی است برای ارائه خدمات به بانک‌های رفع تحریم شده ایرانی فعال شده‌اند.

او با اشاره به لغو تحریم تعدادی از بانک‌های کشور توسط دادگاه اتحادیه اروپا، اظهارداشت: احتمال لغو تحریم سوئیفت و اتصال مجدد بانک‌های لغو تحریم شده زیاد است. وی افزود: هم‌اکنون شرکت‌هایی که به واسطه تحریم بانک‌های ایرانی، مشتریان خود را از دست داده بودند، با رأی دادگاه، به‌دنبال جذب مجدد این بانک‌ها و افزایش گستره نفوذ خود در بازار هستند. به گفته او علاوه بر سوئیفت، مسائلی مانند رتبه‌بندی بانک‌ها، کارت‌های مستر و کارت‌های اعتباری مجموعه خدماتی است که از زمان اعمال تحریم‌ها قطع شده و رأی فعلی دادگاه اتحادیه اروپا بر رفع آن تحریم‌ها بسیار تأثیرگذار است.

اسفندماه گذشته شرکت سوئیفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا، شرکت‌هایی مانند سوئیفت را از ادامه فراهم کردن خدمات مالی تخصصی برای بانک‌های تحت تحریم اتحادیه اروپا منع می‌کند. سوئیفت مخفف نام «انجمن ارتباطات جهانی بین بانکی» است. سوئیفت یک نهاد بلژیکی متعلق به بانک‌های بزرگ بین‌المللی است که زیرنظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می‌کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

یک مقام سابق بانک مرکزی درباره احتمال استفاده دوباره بانک‌های ایران از خدمات شرکت سوئیفت به همشهری گفت: انتظار می‌رود برداشتن موانعی بر سر راه نقل و انتقال ارز یکی از محورهای مورد انتظار در مذاکرات احتمالی بین مقامات ایرانی حاضر در نیویورک در هفته پیش رو باشد. به گفته او، درصورت رفع مشکلات پیش روی استفاده از خدمات سوئیفت، نه‌تنها نقل و انتقال ارز بین داخل و خارج کشور آسان‌تر خواهد شد، بلکه می‌تواند پیش درآمدی برای دسترسی ایران به پول فروش نفت خود به دیگر کشورها باشد.

کد خبر 231910
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز