شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: زمان زیادی تا پایان مهلت معرفی نماینده ایران برای حضور در اسکار ۲۰۱۴ باقی نمانده است.

سینمای ایران و آوردگاه اسکار۲۰۱۴

کمیته معرفی نماینده سینمای ایران برای اسکار چند روزی است که کارش را آغاز کرده و ظاهرا فیلم‌های «گذشته» اصغر فرهادی، «یه حبه قند» رضا میرکریمی، «دربند» پرویز شهبازی، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده و «پذیرایی ساده» مانی حقیقی جدی‌ترین گزینه‌ها برای معرفی به اسکار هستند. درحالی‌که برخی اعتقاد دارند گذشته می‌تواند نماینده‌ای شایسته برای سینمای ایران باشد، عده‌ای از سینماگران فیلم فرهادی را محصول فرانسه می‌دانند و می‌گویند باید فیلمی را به اسکار معرفی کنیم که سینما و جامعه ایران را نمایندگی کند.

درباره اینکه نماینده سینمای ایران در اسکار چه ویژگی هایی باید داشته باشد، خسرو سینایی گفت: فیلمی که برای معرفی به اسکار برگزیده می‌شود باید جنبه‌هایی از فرهنگ و زندگی ایرانی را نشان بدهد. او تأکید کرد: باید فیلمی انتخاب شود که در عین اینکه جنبه‌هایی از فرهنگ‌مان را نشان می‌دهد، ساختار خوب و پخته‌ای هم داشته باشد، در این صورت چنین فیلمی می‌تواند در اسکار موفق باشد.

در این میان محمدرضا اصلانی- مستندساز- هم بیان کرد: فیلمی که به نمایندگی از ایران جهت حضور در آکادمی اسکار معرفی می‌کنیم باید حافظ‌ شأن ملی ما باشد. وی با اشاره به اینکه در آکادمی اسکار، سلیقه خاص و تفکر صنعتی آمریکا وجود دارد، افزود: در این آکادمی تکنولوژی برای فیلم‌های سینما یک مسئله ویژه است، در عین اینکه باید فیلم‌ها از ویژگی‌های هنری هم برخوردار باشند‌، برخلاف جشنواره‌های اروپایی که بیشتر به بعد هنری فیلم‌ها می‌پردازد تا تکنولوژی آنها. اصلانی خاطرنشان کرد: هر فیلمی که می‌فرستیم باید کاراکترها ساختار هوشمندی داشته باشد که این خود، ‌شأن ملت ایران را حفظ می‌کند.

اما ابوالفضل جلیلی خیلی مستقیم و واضح فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را برای نمایندگی ایران در آکادمی اسکار پیشنهاد کرد.این کارگردان سینما بیان کرد: هر فیلمی که معرفی می‌شود، باید برگرفته از فرهنگ و اندیشه ما باشد و علاوه بر بازیگران خوب و حرفه‌ای، از ساختار پرقدرتی هم برخوردار باشد.

جلیلی ادامه داد: یک ویژگی دیگر این است که فیلم از لحاظ تکنیکی و محتوا خوب باشد و همچنین اگر یک سوژه جهانی را مطرح کرده باشد، شرایط بهتری خواهد داشت. در حال حاضر هم فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» می‌تواند نماینده خوبی از سوی ایران در آکادمی اسکار باشد و امیدوارم مسئولان کمک کنند تا این فیلم معرفی شود.

همایون اسعدیان با اشاره به اینکه باید فیلمی برگزیده شود که شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد، گفت: این فیلم باید مؤلفه‌های سینمای امروز ایران را در خود داشته باشد. او ادامه داد: انتخاب یک فیلم با چنین شرایطی بهتر از آن است که فیلمی معرفی شود که امکان موفقیت داشته باشد، اما نماینده سینما و جامعه ایران نباشد. کارگردان «بوسیدن روی ماه» خاطرنشان کرد: فیلم «جدایی نادر از سیمین» ویژگی‌های لازم را داشت و خوشبختانه موفق هم بود اما نمی‌دانم امسال، فیلمی با ترکیبی از ویژگی‌هایی که ذکر شد را داریم یا خیر؟

محمد اطبایی گفت: فیلم گذشته اصغر فرهادی، مناسب‌ترین فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار است.این کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در گفت‌وگویی با ایسنا، در پاسخ به اینکه، سینمای ایران فیلم مناسبی برای معرفی به اسکار دارد، گفت: بارها درباره ویژگی‌های فیلم مناسب برای معرفی به اسکار بحث شده است و پیش از هر چیزی باید فیلم یا فیلم‌هایی درنظر گرفته شوند که دارای کیفیت ساخت مناسب، قصه جذاب و جهانشمول، ظرفیت ارتباط با مخاطب بین‌المللی، موفقیت در عرصه‌های جهانی و پخش‌کننده معتبر آمریکایی باشند، بنابراین مجموع این فاکتورها می‌تواند معیار انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای معرفی به بخش اسکار خارجی زبان باشد و تنها یکی از این ویژگی‌ها یا حتی صرف نام و یا جنسیت کارگردان نمی‌تواند دلیل انتخاب نماینده ایران به اسکار باشد.

وی ادامه داد: اگر فیلم‌های به نمایش عمومی درآمده یکساله اخیر را مرور کنیم، بی‌تردید با توجه به سلیقه افراد و صاحب‌نظران، آثار باکیفیت مختلفی وجود دارند اما همانطور که گفتم، غالب این فیلم‌ها، واجد همه شرایط لازم برای موفقیت در پروسه انتخاب اسکار خارجی نیستند. شماری از فیلم‌ها به‌رغم موفقیت در بازار داخلی، شانسی برای ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب غیرایرانی را ندارند و شماری دیگر هنوز در هیچ رویداد بین‌المللی به نمایش درنیامده‌اند.

اطبایی در پاسخ به اینکه گزینه‌های دیگر چیست، توضیح داد: مثلا فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» که در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم مونترال حضور دارد، هنوز در ایران به نمایش عمومی درنیامده است یا فیلم‌هایی مانند «برف روی کاج‌ها» و«قاعده‌تصادف» که به نمایش عمومی درآمده‌اند، هنوز در خارج از کشور به نمایش درنیامده‌اند.وی تأکید کرد: با ذکر همه این موارد، به‌نظرم تنها فیلمی که دارای شانس بالایی در رقابت اسکار خارجی است، گذشته ساخته اصغر فرهادی است.

رئیس کمپانی سونی پیکچرز: ایران بهترین کشور برای معرفی گذشته به اسکار است

رئیس کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک گفت: «به عقیده‌ ما و آکادمی اسکار، ایران بهترین کشور برای ارائه «گذشته» در رقابت‌های اسکار است.» مایکل بارکر به ایسنا گفت: به‌عقیده منتقدان آمریکای‌شمالی، گذشته در جشنواره کن امسال محبوب‌ترین فیلم بود. نقدها آنقدر با اشتیاق نوشته شده‌اند که به ما این اطمینان را داد که این فیلم زمان اکران در‌ماه دسامبر با استقبال مخاطبان آمریکایی روبه‌رو خواهد شد. استقبال از گذشته در جشنواره فیلم تلوراید که 2هفته پیش در آمریکا برگزار شد، حتی از نمایش «جدایی نادر از سیمین» در 2سال پیش در همین فستیوال هم بهتر بود. بسیاری از اعضای آکادمی اسکار ازجمله مایکل‌مور کارگردان، رالف فینز بازیگر، کتلین کندی تهیه‌کننده فیلم‌های استیون اسپیلبرگ و فرانک مارشال تهیه‌کننده بنام سینما در جمع تماشاچیان بودند و واکنش مثبتی به فیلم داشتند. 2هفته پس از آن، این فیلم به‌عنوان یکی از فیلم‌های انتخاب شده برای شب افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد. طی این مراسم که در سینمای مجلل الگین برگزار شد، باز هم پس از نمایش فیلم همه 1200نفر حاضر به احترام آقای فرهادی ایستادند و وی را تشویق کردند. گذشته حتی بیشتر از جدایی با واکنش‌های احساسی مخاطبان آمریکایی مواجه شده است. وقتی اکران این فیلم در دسامبر آغاز شود، ما انتظار یک موفقیت بزرگ را داریم. گذشته در بسیاری از سینماهای سراسر آمریکا به روی پرده خواهد رفت.

مایکل بارکر در ادامه گفت: ما واقعا امیدواریم ایران گذشته را به‌عنوان نماینده خود به بخش بهترین فیلم خارجی اسکار معرفی کند. ما بر این باوریم که اگر این فیلم در این بخش شرکت کند، به فهرست 5نامزد نهایی راه پیدا می‌کند. این واقعیت که اصغر فرهادی به‌عنوان یک استاد فیلمسازی از ایران در دنیا شناخته شده و همچنین تجربه برخورد مخاطب آمریکایی با فیلم گذشته به ما دلگرمی می‌دهد که این فیلم احتمالا یکی از 5نامزد نهایی خواهد شد.

کد خبر 231778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز