اسکات فاینبرگ، منتقد هالیوودریپورتر که هفته پیش فهرست نامزدهای اسکار را از زاویه دید خودش پیش‌بینی کرده بود، اکنون در نگاهی تحلیلی از دلایلی که «گذشته» می‌تواند به‌عنوان برنده فیلم بخش غیرانگلیسی زبان انتخاب شود، سخن گفته است.


به گزارش مهر به نقل از هالیوودریپورتر، این منتقد سینمایی در تحلیل خود می‌نویسد: سرانجام همه فیلم‌های غیرانگلیسی زبان برای رقابت در بخش اسکار خارجی معرفی شدند. این در حالی است که اصغر فرهادی نخستین کارگردانی است که برای دومین سال برای این بخش معرفی شده است. اما از میان نامزدهای قابل‌توجهی از عربستان سعودی، لهستان و دانمارک کدامشان بیشترین شانس را به‌خود اختصاص می‌دهد؟

وی می‌نویسد: این هفته روشن شد که 76فیلم از کشورهای دیگر در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان معرفی شده‌اند. طبیعتا هیچ‌کس همه این فیلم‌ها را تماشا نکرده است اما در هرحال همه حتما شماری از این فیلم‌ها را در جشنواره‌های مختلف دیده‌اند و درست همین حالا من اعلام می‌کنم فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی که از ایران برای این رقابت معرفی شده می‌تواند فیلم برنده این بخش باشد. اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان این فیلم همان فردی است که با فیلم «جدایی»، فیلم دیگری درباره کشاکش داخلی یک زندگی، موفق شد 2 سال پیش جایزه اسکار را برای نخستین بار به ایران ببرد.

اما بین این دو فیلم اصغر فرهادی یک تفاوت بزرگ وجود دارد: این فیلم جدید که برنیس بژوی فرانسوی (بازیگر فیلم آرتیست) برای بازی در آن موفق به کسب جایزه کن شد، در پاریس فیلمبرداری شده و به زبان فرانسوی است درحالی‌که فیلم قبلی در ایران فیلمبرداری شده بود و زبان آن فارسی بود. به این دلیل و اینکه موضوع این فیلم که درباره طلاق است برای برخی از ایرانی‌ها زیادی فرانسوی است اما از زمانی که آکادمی اجازه داد تا حتی اگر فیلمی به زبانی غیر از زبان کشور معرفی‌کننده ساخته شود، اجازه شرکت در رقابت را پیدا می‌کند، ایران این فیلم را انتخاب کرد و فیلم ایرانی‌تری از این فیلم برای معرفی در اسکار نداشت.به این دلایل است که می‌گویم برد گذشته قطعی به‌نظر می‌رسد.

اما امسال نیز درست مثل همان سالی که جدایی نامزد اسکار بود و بزرگ‌ترین دشمن ایران در عرصه جهانی یعنی اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس) رقیب اصلی این فیلم بود ، این رژیم 2 سال پس از آن رقابت برای فیلمی با عنوان پانویس، با فیلمی دیگر راهی اسکار شده که ساخته یووال آدلر است و عنوان آن بیت‌اللحم است. ایتالیا نیز از دیگر مدعیان این بخش در رقابت امسال است. این کشور امسال با فیلم زیبایی بزرگ که فیلمی به سبک فلینی امروزی است، در این رقابت شرکت کرده است. شکار از دانمارک با بازی مدس میکلسون که جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن سال 2012را دریافت کرد و فیلم عمر از فلسطین که جایزه ویژه بخش داوری را از جشنوره کن امسال برد، دیگر مدعیان امسال هستند.

استاد بزرگ از هنگ کنگ به کارگردانی وونگ کار وای فیلمساز بین‌المللی و گلوریا از شیلی که یک کمدی سیاه درباره تلاش زنان میانسال برای یافتن عشق است و والسا فیلمی از لهستان ساخته آندرزیج وجدا درباره زندگی لخ والسا، سیاستمداری که جایزه نوبل را در سال 1983برد و از سال 1990تا 1995رئیس‌جمهور این کشور بود، از دیگر رقبای امیددار بخش اسکار خارجی زبان امسال هستند. در همین حال چند فیلم بسیار پرشانس چون آبی رنگ‌ترین گرم است از فرانسه، ظرف ناهار از هند و مثل پدر، مثل پسر از ژاپن که هریک جوایز معتبری در طول سال به‌دست آورده بودند، از سوی کشورهایشان برای این رقابت معرفی نشده‌اند.

کد خبر 234769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز