همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با بیان اینکه روغن‌های جامد جایگاهی در تغذیه سالم ندارند، افزود: مصرف روغن‌های جامد یکی از عوامل مهم خطرساز بیماری قلب و عروق است روغن‌های حیوانی نیز به دلیل داشتن چربی بالا از روغن‌های مضر محسوب می‌شوند.

مصرف روغن جامد و خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق

دکتر مسعود کیمیاگر درباره تبلیغات روغن از طریق رسانه‌ها، اظهار داشت: تبلیغات در زمینه خرید و مصرف روغن‌ها از طریق رسانه‌ها اغراق است، روغن‌های مایع همگی گیاهی و در نتیجه فاقد کلسترول هستند بنابراین نیازی به هیچ گونه تبلیغ در این خصوص از طریق رسانه‌ها مبنی بر عاری بودن روغن‌های مایع از کلسترول نیست.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه روغن‌های جامد جایگاهی در تغذیه سالم ندارند، افزود: مصرف روغن‌های نباتی جامد یکی از عوامل مهم خطرساز بیماری قلب و عروق است بنابراین هیچ یک از انواع روغن‌های جامد حتی روغن‌های حیوانی در تغذیه سالم جایگاه ندارد، روغن‌های حیوانی نیز به دلیل داشتن چربی بالا جز روغن‌های مضر به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه روغن‌های گیاهی دارای اسیدهای چرب امگا - 3، همچون روغن‌های کانولا، گردو، سویا و روغن موجود در ماهی از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: روغن های گیاهی حاوی اسیدهای چرب امگا - 6، نظیر روغن ذرت، هسته انگور، آفتابگردان، زیتون و کنجد مانع رسوب شدن چربی در رگ‌ها، تنگ شدن آن و گرفتگی عروق می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان روغن‌های مایع باید از دو نوع روغن در منازل استفاده کنند، در عین حال از مصرف بیش از اندازه روغن به خصوص روغن‌های سرخ کردنی در طبخ غذا بپرهیزند.

دکتر کیمیاگر در پایان توصیه کرد: با توجه به افزایش مصرف چربی و تاثیر آن در بروز بیماری های قلبی، افراد باید روغن‌های سالم همچون روغن‌های مایع که در مقایسه با روغن‌های جامد از ارزش غذایی بالاتری برخوردار هستند را در برنامه غذایی بگنجانند.

منبع: ایسنا

کد خبر 231218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز