گروه ادب و هنر- احمد افشار: درحالی‌که نزدیک یک‌ماه است که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر صندلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زده است و طی این مدت معاونان هنری، مطبوعاتی و سینمایی وزارت ارشاد معرفی شده‌اند اما در این میان معاون فرهنگی وزارت ارشاد دولت یازدهم هنوز معرفی نشده است.

از طرفی این روزها در میان گمانه زنی‌های مختلف برای انتخاب معاون فرهنگی، بازار توصیه‌ها به وزیر ارشاد نیز داغ‌تر شده است؛ چنان‌که در آخرین مورد علی‌اکبر اشعری در توصیه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که برای معاونت فرهنگی، به جای برگزیدن یک مدیر تازه‌کار، فردی باسابقه از بدنه نشر و کتاب انتخاب شود. اشعری درباره انتخاب معاون فرهنگی از سوی علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- به ایسنا عنوان کرد: آقای جنتی در دیدار اخیر خود با مراجع گفته‌اند که ترجیح می‌دهند یک چهره روحانی را برای معاونت فرهنگی انتخاب کنند که با مسائل شرعی حوزه ممیزی آشنا باشد اما به‌نظرم اگر بخواهیم از این زاویه نگاه کنیم، سینما و تئاتر و هنر هم به رعایت این موازین نیاز دارد. اشاره اشعری به دیدار پنجشنبه گذشته علی جنتی در شهر مقدس قم و دیدار با مراجع عظام تقلید بود. در یکی از این دیدارها جنتی تأکید کرد، با وسواس دنبال این هستم که درصورت امکان یک شخصیت حوزوی در معاونت فرهنگی ارشاد گماشته شود. البته در این دیدارها مراجع عظام نیز ضمن تأکید بر مواردی در حوزه فرهنگ و اشاره به سوابق افرادی که در گذشته در این وزارتخانه فعالیت داشته‌اند، حوزه فرهنگ را مهم خوانده و مواردی را توصیه کرده‌اند. آیات عظام با بیان اینکه هنر، کتاب، موسیقی و رسانه می‌تواند در راستای رشد و بالندگی جامعه کمک کند، این مسیر را بسیار حساس خواندند و تأکید فرمودند که می‌توان با همت و تلاش خود به یاری خدا در این کار موفق شد.

همچنین به وزیر ارشاد توصیه شد که شما باید در انتخاب مشاوران خود دقت کنید تا افرادی باشند که این خصوصیات را درک کنند و در این خصوص متعهد باشند. پیش از این نیز فارس نامه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را منتشر کرد که در آن به ویژگی‌های کلی یک معاون فرهنگی کارآزموده اشاره کرده بود. در بخشی از متن نامه ارسالی آمده بود:

« این اتحادیه برخود لازم می‌داند، جهت همراهی حضرتعالی و تسهیل در رتق‌وفتق امور محوله مواردی را به‌عنوان ویژگی‌های کلی یک معاون فرهنگی کارآزموده، توانمند و هماهنگِ با برنامه اعلام شده جنابعالی در زمان گرفتن رأی اعتماد، باید دارا باشند به استحضارتان برسانیم...».

هرچند یازدهمین معاون فرهنگی ارشاد هنوز معرفی نشده، با توجه به تأکید وزیر ارشاد در انتخاب شخصیت حوزوی در معاونت فرهنگی ارشاد، توجه‌ها به سوی حجت‌الاسلام طاها هاشمی جلب شده است؛ نامی که اگر چه با حیطه مدیریت فرهنگی کشور آشناست اما اهالی فرهنگ و هنر کمتر با آن آشنا هستند. ضمن اینکه از وی به‌عنوان قائم‌مقام وزیر ارشاد یاد می‌شود. اما او گفته به‌عنوان معاون فرهنگی نیز مورد مشورت قرار گرفته است. طاها هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم‌، درباره احتمال انتخاب خود به سمت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این انتخاب را چندان دور از انتظار ندانست و گفت:‌ صحبت‌هایی تاکنون با من انجام شده اما اینکه به‌صورت جدی درباره معاونت فرهنگی باشد، تاکنون انجام نشده است. وی در پاسخ به اینکه آیا پیشنهاد معاونت فرهنگی به شما داده شده یا درباره این سمت از شما مشاوره خواسته شده است،گفت:‌ پیشنهادها و مشاوره‌ها توأم با هم است‌. هاشمی حصول نتیجه قطعی را به روزهای آتی در هفته جاری معطوف کرد و گفت: من در همه زمینه‌های وزارت ارشاد دارای برنامه هستم‌، به هر حال سال‌هاست در حوزه فرهنگ مشغول به فعالیتم.

کد خبر 231175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز