گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: جلسه تودیع و معارفه معاون هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی دولت یازدهم متفاوت با جلسه‌هایی از این دست برگزار شد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه تکریم و معارفه:

این تفاوت نه به‌دلیل پخش گزارش 7دقیقه‌ای از عملکرد معاون سابق هنری وزیر فرهنگ و نشان‌دادن تصاویری که یا همواره مورد نقد اهالی هنر و رسانه بوده یا به سرانجام نرسیده بود و نه به‌دلیل هدیه‌های مختلف از مدیران رده بالای ارشاد تا صنف اتحادیه پوشاک به حمید شاه‌آبادی و نه به‌دلیل شنیدن فریاد اعتراض «نمی‌بخشمت» از سوی یکی از حاضران در جلسه در زمانی که شاه‌آبادی اعلام کرد که اگر حقی به سبب تصمیمات ناشیانه من از بین رفته، مرا عفو کنند به چشم آمد، بلکه این تفاوت در عنوان جلسه‌ای بود که با عنوان «مراسم تکریم و معارفه معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برگزار شد؛ عنوانی که نشانه‌ حکم جدید حمید شاه‌آبادی در سمت مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

دشواری‌های مدیریت هنری

10شهریورماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تالار وحدت آمد تا حکم علی مرادخانی را به‌عنوان معاون هنری جدید این معاونت بدهد؛ معاونتی که در این 3سال اخیر همواره مورد چالش و انتقاد هنرمندان بوده‌است؛ انتقادی که داوود گنجه‌ای نوازنده موسیقی آن را اینگونه بیان کرد: ‌اجازه بدهید انتقاد کنیم، تعریف‌کردن که کاری ندارد. از روز اول به آقای شاه‌آبادی گفتم این معاونت را قبول نکن و به اینجا نیا ولی اکنون بسیاری از هنرمندان که سابقه دوستی من با آقای مرادخانی را می‌دانند، به من گفتند که از وی خواهش کنم که حضور در این معاونت را قبول کند. از سوی دیگر جلیل رسولی هنرمند عرصه خوشنویسی و نقاشیخط، به‌عنوان نماینده تجسمی‌ها سخنرانی کرد و مدیریت بر فرهنگ را کاری سخت خصوصا در رشته هنرهای تجسمی به‌علت کثرت رشته‌ها و تعدد سلایق مختلف هنرمندان خواند. اما سخنران دیگر در حوزه تئاتر، محمود عزیزی بود. قرار بود او در این جلسه با وزیر در مورد تئاتر سخن بگوید. او که چندی پیش طی نامه‌ای نمادین به علی منتظری، از فعالان قدیمی حوزه هنرهای نمایشی، از کیفیت برگزاری نخستین دیدار عمومی هنرمندان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید و نحوه دعوت‌ها انتقاد کرده بود، در این جلسه حضور نداشت.

مرا عفو کنید

سخنران بعدی، معاون سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. گرچه در فیلمی که از فعالیت‌های دوره او ساخته شده بود به قدر کفایت از کارهای او تعریف و تمجید شده بود، اما شاه‌آبادی این سخنرانی خود را تبدیل به دفاع از انتقاداتی کرد که در دوران 3سال‌واندی مدیریتش به او وارد شده بود و با وجود تأکید او بر اینکه بنای گزارش دادن ندارد و ترجیح می‌دهد به سخنان وزیر، گوش‌جان بسپارد،ولی باز هم به ارائه آمار از دوران مدیریتش پرداخت و اعلام کرد: در دوره ما بیش از 53طرح جدید شروع شد اما به کیفیت بیش از کمیت توجه داشتیم. کوشیدیم هیچ‌یک از طرح‌هایمان در خلاء، جشنواره‌زدگی و بی‌برنامگی رخ ندهد. هیچ‌یک از مأموریت‌های دوره اخیر بدون مطالعه نبود. رشد آلبوم‌های موسیقی در جهت رشد موسیقی متعالی بود. رشد تعداد اجرای نمایش‌ها در جهت توجه به هنر ملی و بومی بود. همچنان که طرح استقرار گروه‌های نمایشی منبعث از نگرش توجه به تئاتر استان‌ها بود. با توجه به حکم او در سمت مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی او در پایان ارائه گزارش‌های خود گفت: مدیران می‌آیند و می‌روند و من خوشحالم به‌عنوان خادم هنرمندان چند صباحی توفیق خدمتگزاری داشتم و عذرخواه کمبودها هستم. اگر حقی به سبب تصمیمات ناشیانه من از بین رفته، مرا عفو کنند. همچنان می‌کوشم در عرصه فرهنگ و هنر وظیفه‌ام را به درستی انجام دهم.

شرایط بهتر برای هنرمندان

علی مرادخانی در جایگاه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود از آیاتی از قرآن کریم و تلاوت سوره «نجم» و تطبیق آن با هنر و هنرمند استفاده کرد. او با اشاره به اینکه معاونت هنری بزرگ‌ترین بخش وزارت ارشاد است نکاتی را خطاب به علی جنتی ارائه کرد. علی مرادخانی که از 10شهریور رسما کار خود را در معاونت هنری شروع کرد با اعلام اینکه مطالبات هنرمندان از دولت زیاد است، اظهار امیدواری کرد: دولت در برنامه توسعه متوازن بتواند شرایطی فراهم کند که وضعیت فرهنگ و هنر بهتر شود، چون متأسفانه در این سال‌ها قدری غفلت صورت‌گرفته و آنچه لازم بوده انجام نشده است و حتی مدیران آن دوره هم از این وضعیت گله‌مند هستند.

او در سخنان خود به هنر تئاتر به‌عنوان هنر چندساحتی، هنر موسیقی به‌عنوان هنر مادر و هنر تجسمی اشاره کرد و یادآور شد: سال 83 که مرکز موسیقی را تحویل دادیم، بودجه معاونت هنری 18میلیارد بود. سال 81 بودجه من 600میلیون تومان و سال 82، 900میلیون تومان بود که سال 83 به آمار جهشی 3میلیارد تومان در موسیقی دست یافتیم. حالا هم نیازمند همین جهش هستیم و این موضوع برای من بسیار مهم است. معاون هنری با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های توسعه، گسترش فضاهای فرهنگی است، تصریح کرد: این موضوع به‌طور کامل محقق نشده و دولت در این زمینه مدیون هنرمندان است.

‌رسیدن به قله‌های جهانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سخنران این مراسم بود. او در صحبت‌های خود اظهار امیدواری کرد که همراه شایسته‌ای برای هنرمندان کشور باشد. او نام سربلند ایران و تکریم جهانیان به ایران را حاصل ممارست هنرمندان خواند و بر حل مشکل معیشتی هنرمندان تأکید کرد و افزود: هنرمند ایرانی باید بر تخت عزت و افتخار بنشیند و دغدغه‌های مالی نباید مانع آفرینشگری او باشد. هنرمند ما هرگز نباید از لحاظ مادی در عذاب باشد و برای حداقل معیشت خود دغدغه داشته باشد. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم حساسیت معاونت هنری و پاسخگویی به مطالبات متعدد هنرمندان کار انتخاب معاون هنری را دشوار کرده بود و انتخاب علی مرادخانی در سمت معاون هنری به‌دلیل فعالیت‌های مدیریتی او در 3دهه گذشته و جسارتش بر حمایت هنرمندان بوده‌است. حل مشکلات هنرمندان، ارتقای جایگاه بین‌المللی هنر ایرانی، افزایش کیفیت جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در حوزه تجسمی، توجه جدی به موسیقی مقامی و نواحی در قالب برنامه‌های بلندمدت، احیای ارکستر ملی، احیای جشنواره‌های فجر و آیینی- سنتی، تقویت شورای حمایت و حمایت از آثار ارزشمند، تقویت گروه‌های حرفه‌ای و ممانعت از اجرای آثار ضعیف در تالارهای مهم نمایشی از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. علی جنتی در بخش پایانی سخنانش اظهار امیدواری کرد که با همراهی همه هنرمندان بتوانیم هنر ایرانی را به قله‌های بلند مورد نظرمان در سطح جهانی برسانیم.

کد خبر 229538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز