گروه ادب و هنر: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای نخستین‌بار از یک نمایشگاه هنری به‌طور رسمی بازدید می‌کرد، در حاشیه این مراسم از تلاش برای سپردن امور اقتصاد هنر به بخش خصوصی خبر داد.

علی جنتی

در مراسم گشایش نمایشگاه هوشنگ جزی‌زاده، پیشکسوت هنر نگارگری ایران که ۲۶ مهرماه با حضور علی جنتی وزیر ارشاد، احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای شهر تهران و علی مراد‌خانی معاون هنری در گالری شکوه آغاز شد، جنتی حمایت از اساتید پیشکسوت در زمینه‌های مختلف هنری را از برنامه‌های اصلی وزارتخانه متبوع خود دانست و گفت: از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه که باید ظرف این 4 سال به آن پرداخت بحث اقتصاد هنر است که شاید بتوان بهترین تبلور و تجسم آن را در فروش آثار نگارگری دید که در کشور مورد توجه اقبال عمومی قرار گرفته و با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش رسیده‌اند.

وزیر ارشاد درباره دیدگاه دولت کنونی درخصوص سپردن امور اقتصاد هنر به بخش خصوصی توضیح داد: کاهش تصدیگری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی ازجمله سیاست‌های اصلی و بارز دولت یازدهم است و تنها مختص وزارت ارشاد نیست. وی با اشاره به اهداف دولت یازدهم در بخش فرهنگ و هنر و سپردن امور به بخش خصوصی گفت: در حوزه فرهنگ و هنر تلاش می‌کنیم تا آنچه تصدیگری دولت است، شناسایی کنیم و بعد تا جایی که امکان دارد این امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم که البته این موضوع گاهی نیاز به زمان دارد.

همچنین علی مرادخانی، معاون امور هنری ارشاد نیز که در این مراسم، وزیر ارشاد را همراهی می‌کرد درباره سرنوشت قانون خرید آثار هنری و پیگیری این موضوع در مجلس شورای اسلامی برای به‌نتیجه‌رساندن آن گفت: برای احیای قانون خرید آثار هنری، تلاش خواهیم کرد؛ چراکه این موضوع طی سالیان پیش با فرازوفرود‌هایی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد ولی برای دستگاه‌های دولتی الزام‌آور نبود که اکنون باید قدم‌های جدی در این زمینه برداریم چرا‌که معتقدیم وجود چنین مصوبه حمایتی می‌تواند تأثیرات مثبت و بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد هنر بر جای گذارد. وی افزود: تاکنون این موضوع برای دستگاه‌های دولتی ضروری نبوده است که از محل بودجه عمرانی خود برای خرید آثار هنری اقدام کنند و این الزام در قانون مربوط به آن وجود نداشت و به همین دلیل هم ضمانت اجرایی نداشت. ما در حال بررسی این موضوع و تکمیل‌کردن آن هستیم تا در مجلس شورای اسلامی بتوانیم به هدفمان که احیای قانون خرید آثار هنری است، دست پیدا کنیم.

او با تأکید بر حمایت از هنرمندان و بخش خصوصی در زمینه اقتصاد هنر گفت: برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که از هنرمندان و بخش خصوصی حمایت ویژه‌ای شود و حتی زمینه‌ای را فراهم کنیم که اجرای برخی از امور هنری ازجمله دوسالانه‌ها و اکسپوها را به آنها بسپاریم.

همچنین احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران با یادآوری اهمیت هنرهای اصیل ایرانی و لزوم تقویت و اشاعه آنها در میان نسل امروز گفت: آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه، گزیده‌ای از مجموعه آثار استاد جزی‌زاده است که از بین بیش از ۱۰۰ اثر انتخاب شده‌است. فضای کار جزی‌زاده مکتب اصفهان، جغرافیا و معماری اصفهان است و نوعی گره‌خوردگی و پیوند ذوقی، سلیقه‌ای و تباری با مکتب اصفهان دارد. می‌توان گفت که مخاطبان، آثار او را با لهجه اصفهانی در ذهن مرور می‌کنند که از این لحاظ شیرین و دوست‌داشتنی است. نمایشگاه آثار هوشنگ جزی‌زاده تا هفتم آبان‌ماه در گالری شکوه دایر است.

کد خبر 235640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز