دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط‌زیست استان کردستان از وضعیت نامناسب گونه‌های جانوری این استان خبر داد و گفت: ١٤ گونه جانوری استان کردستان در خطر انقراض قرار دارند.

۱۴گونه جانوری کردستان درخطر انقراض


ویسی گونه‌های در معرض انقراض را خرس‌قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش، گربه‌وحشی، گربه‌جنگلی، سگ آبی، سنجاب ایرانی، کل و بز، قوچ و میش، عقاب طلایی، عقاب مارخور، کرکس (دال) هما، سمندر کردستانی و سمندر آتشین عنوان کرد و افزود: بسیاری از گونه‌های دیگر مانند کبک به‌دلیل شکار بی‌رویه با خطر نابودی مواجهند. این مسئول محلی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: متأسفانه در استان کردستان مطالعات جامع و عمیق روی حیات وحش و گونه‌های جانوری و گیاهی صورت نگرفته است و ما هنوز درباره خیلی از گونه‌ها اطلاعات زیادی نداریم.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان کردستان گفت: ازجمله گونه‌های جانوری منقرض شده کردستان آهو است که زمانی دشت‌های استان به‌خصوص جیران دوزی حسن آباد و یاسوکند بیجار جولانگاه این حیوان زیبا بوده و متأسفانه امروزه رد و اثری از این‌گونه زیبا باقی نمانده است. وی با اشاره به اینکه میش مرغ یا میشه‌سی، گونه جانوری دیگری بوده که آن هم متأسفانه چند سالی است در استان مشاهده نشده، اضافه کرد: 4-3 سال است این گونه جانوری در زرینه اوباتو که آخرین زیستگاه آن در استان بود، مشاهده نشده که بر این اساس حدس زده می‌شود که انقراض آنها در کردستان باشد.

ویسی تصریح کرد: امروزه با توسعه روز افزون جوامع بشری و افزایش فشار بر منابع طبیعی و محیط‌زیست بر تعداد عواملی که سلامت اکوسیستم‌ها و بالطبع آن گونه‌ها را تهدید می‌کند افزوده می‌شود. وی عوامل انقراض گونه‌های مختلف را متفاوت دانست و گفت: علت مشترک و عمده گونه‌های جانوری تخریب و از بین بردن زیستگاه طبیعی آنهاست که این امر در استان کردستان هم دخیل است. وی عنوان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل انقراض گونه‌ها که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم زیان‌های بسیاری را متوجه می‌شوند و متأسفانه توجه زیادی نیز به آن نمی‌شود، معرفی عمدی و غیرعمدی گونه‌های غیربومی است که در کردستان تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. ویسی با اشاره به‌وجود پدیده قاچاق گونه‌های جانوری در استان کردستان به سایر استان‌های کشور و همچنین قاچاق برون مرزی آن اعلام کرد: گونه‌های جانوری استان ازجمله سمندر، عقاب و سنجاب برای خرید و فروش به‌صورت قاچاق به سایر استان‌های کشور و خارج از کشور منتقل می‌شود. به گفته وی، گونه‌های جانوری که قاچاق می‌شوند، به‌دلیل شرایط نامناسب نگه داری از بین می‌روند و همچنین درصورت کشف بازگشت آنها به طبیعت و زیستگاه‌هایشان بسیار سخت است.

کد خبر 231171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز