شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان ایرانی در جریان یک طرح مطالعاتی درباره جمعیت‌های غزال ایران، گونه‌ای جدید از غزال‌ها را در حاشیه خلیج فارس شناسایی کردند

گونه‌ای جدید غزال در حاشیه خلیج فارس

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا رضایی، استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، که در طرحی تحقیقاتی به دنبال بررسی جمعیت‌های پراکنده غزال در کشور بود به همراه گروه خود موفق شد گونه "آهوی شنی" را که پیش از این تصور می‌شد در ایران زیست نمی‌کند در منطقه موند بوشهر شناسایی کند.

وی درباره شناسایی این گونه غزال توضیح داد: انتظار تیم تحقیقاتی رو به رو شدن با یک گونه جدید نبود بلکه هدف اصلی مدیریت و شناخت تنوع ژنتیکی جمعیت‌های غزال ایران تعیین شده بود تا بتوان بر اساس آن یک برنامه نوین مدیریتی برای رفع مشکل درون آمیزی و تولیدمثل جمعیت‌های آهوی ایران تدوین کرد.

به گفته رضایی پیش از این تصور می‌شد که جمعیت غزالی که در موند بوشهر زیست می‌کنند از گونه آهوی شنی هستند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر حضور این غزال در کشور ارائه نشده است، خاطرنشان کرد: زیستگاه آهوی شنی در شبه جزیره عربستان است و به نظر می‌رسد از شمال غربی خلیج فارس وارد ایران شده و به نقاط دیگر نیز عزیمت کرده باشد.

رضایی ادامه داد: برای شناسایی مکان پراکنش این گونه باید مطالعات بیشتری بر روی جمعیت‌های غرب زاگرس یعنی استان خوزستان و ایلام انجام شود.

این استاد دانشگاه درباره دیگر گونه‌های غزال موجود ایران توضیح داد: پیش از این تنها سه گونه غزال ایرانی، غزال کوهی و غزال هندی گزارش شده بود که تنها زیستگاه غزال کوهی در ایران جزیره فارور است و زیستگاه‌های دیگر یک و یا دو گونه از این غزال‌ها را در خود جای داده‌اند.

خلیج فارس، رتبه نخست تنوع غزال در ایران

به گفته وی منطقه خلیج فارس از نظر تنوع غزال‌ها در ایران رتبه نخست را دارد و هر چهار گونه شناسایی شده در آن جمعیت‌هایی دارند.

رضایی در میان گونه‌های قدیمی‌تر غزال در ایران، غزال کوهی را دارای اهمیت خاصی می‌داند چرا که تنها یک جمعیت از آن در جزیره فارور وجود دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که خلیج فارس نقطه تلاقی گونه‌های مختلف غزال، گونه شنی با منشأ افریقایی و گونه‌های کوهی، ایرانی و هندی با منشا آسیایی باشد که البته باید درباره منشأ گونه کوهی بیشتر مطالعه شود.

وی و همکارانش در چند ماه گذشته گونه آهوی شنی را در منطقه خلیج فارس شناسایی کرده‌اند و مطالعات تکمیلی آنها بر روی این گونه جدید ادامه دارد که به زودی نیز مقاله‌ای درباره این کشف علمی منتشر خواهد شد.

کد خبر 212291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز