گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که چهارشنبه گذشته در مراسم معارفه خود، احیای دریاچه ارومیه رایکی ازاولویت‌های کاری خود اعلام کرده بود پنجشنبه به ارومیه سفر کرد تا از نزدیک وضعیت این دریاچه را بررسی کند.

دریاچه ارومیه

معصومه ابتکار با حضور در نخستین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت: تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید، در راستای تحقق اهداف بلند زیست‌محیطی برای منطقه و کشور است و سازمان محیط‌زیست این هدف را با جدیت دنبال می‌کند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: از سال 79در سازمان محیط‌زیست در مورد این مسئله هشدار داده بودیم اما فکر می‌کردیم کندتر اتفاق بیفتد، ولی متأسفانه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم با بحران مواجه شدیم. آنطور که در گزارش ایسنا آمده است ابتکار در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای نجات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد:

در حال حاضر با توجه به برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده، اراده سیاسی هم بین دستگاه‌های مختلف به‌وجود آمده و انتظار می‌رود با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل برطرف شود. وی رفع معضل ارومیه را بدون همکاری مردم امری غیرممکن دانست و افزود: باید بیش از هرچیزی به اجرایی کردن این طرح‌ها بیندیشیم و این مسئله باید به‌طور مستمر پایش شود تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.

تأکید بر نجات دریاچه ارومیه

چیت‌چیان، وزیر نیرو هم با اشاره به جزئیات نخستین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه، هدف از برگزاری این جلسه را آشنایی با نظرات مدیران استان و بازدید از دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: در جلسه اول کارگروه گزارش‌های تهیه شده را بررسی کردیم که همه اعضا در مورد اطلاعات پایه اتفاق‌نظر داشتند و تصمیمات ستادی که قبلا اخذ شده بود، مورد تأیید قرار گرفت؛ البته تصمیمات مربوط به آنها نخواهد بود اما نیازی به بررسی مجدد 24راهکار اتخاذ شده نداریم و از آن عبور کرده‌ایم. وی از تشکیل کمیته تخصصی خبر داد و گفت: با تشکیل این کمیته از ظرفیت‌های مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای نجات دریاچه ارومیه استفاده خواهد شد. همچنین در هفته اول مهر همایشی برگزار می‌شود با این رویکرد که متخصصان نظرات خود را پیرامون مسئله دریاچه ارومیه مطرح کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: دولت عزم خود را برای پایان‌دادن به این مشکل و متوقف ساختن روند خشک‌شدن دریاچه‌ارومیه جزم کرده، اما حل نهایی این معضل نیازمند زمان و همکاری مردم 3استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان است. وی تأکید کرد: مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه کاهش بارش، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و کاهش آب‌های سطحی است که باید این مشکلات برطرف شود.

احیای شورای‌عالی حفاظت

شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست پس از 8سال دوباره احیا می‌شود. این مهم‌ترین نکته خبری مراسم معارفه رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست بود که روز چهارشنبه با حضور شماری از مسئولان و فعالان محیط‌زیست در سالن همایش‌های پارک پردیسان برگزار شد. به گزارش همشهری، معصومه ابتکار که 8سال ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست را در پیشینه کار خود دارد با تأکید بر اینکه شورای‌عالی محیط‌زیست قانونا نباید و نمی‌توانست منحل شود، مهم‌ترین درخواست خود را از دکتر روحانی، احیای مجدد شورای‌عالی محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: این خواسته را در نخستین حضور خود در هیأت دولت مطرح کردم.

دولت‌های تخریب‌کننده

ابتکار درحالی‌که سالن همایش پارک پردیسان مملو از دوستداران و فعالان محیط‌زیست بود و شماری از مسئولان، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان پیشین این شورا حضور داشتند، گفت: دولت‌ها بزرگ‌ترین تخریب‌کننده محیط‌زیست هستند زیرا بیشترین امکانات و قدرت را در اختیار دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه «اصلاح، تقویت و ارتقای حکمرانی محیط‌زیست در کشور» را مهم‌ترین رسالت خود عنوان کرد و افزود: مدیریت کلان محیط‌زیست در کشور مقوله بسیار مهمی است که بدون توانمندسازی علمی و پژوهشی این سازمان امکان پذیر نیست. نگاه فرابخشی، ارتباط و تعامل مؤثر با دستگاه‌های اجرایی درون دولت و قوای 3گانه و ارتباط با همه کسانی که در محیط‌زیست اثر گذارند به‌ویژه تقویت نهادها و تشکل‌های زیست‌محیطی از دیگر راهکارهای ارتقای محیط‌زیست است که در این برهه از زمان در دستور کار سازمان قرار می‌گیرد. او همچنین از خبرنگاران خواست همچنان‌که طی سال‌های اخیر با شجاعت در عرصه محیط‌زیست قلم زده‌اند با برجسته کردن نقاط قوت وضعف محیط‌زیست به ارتقای حفاظت محیط‌زیست کمک کنند.

وی در بخشی از سخنان خود به ضرورت حفظ تنوع زیستی و زیستبوم‌ها اشاره کرد و گفت: حفاظت از تنوع زیستی که طی سال‌های اخیر آسیب‌های زیادی به آن وارد شده؛ حفاظت از جنگل‌های طبیعی، عرصه‌های کوهستان، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، جلوگیری از ورود ریزگردها به کشور، توسعه و ارتقای روابط بین‌المللی و دیپلماسی زیست‌محیطی و... از دیگر برنامه‌هایی است که در این دوره در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه نخستین مصوبه دولت جدید، رسیدگی به وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه بود، گفت: موضوع احیای دریاچه ارومیه را که از سال 81آغاز کرده بودم و مشخص نشد چرا از سال 84به بعد متوقف شد با جدیت دنبال می‌کنم. وی با تأکید بر ضرورت حفاظت از محیط‌زیست، خاطرنشان کرد: محیط‌زیست یکی از موضوعات مورد توجه دولت تدبیر و امید است تا آنجا که موضوع محیط‌زیست به‌عنوان یکی از محورهای مهم برنامه‌ای بود که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. در بند دهم این برنامه نگاه جدی به مقوله محیط‌زیست وجود دارد. علاوه براین، در نخستین جلسه دولت، قسم‌نامه‌ای ارائه کردند که اعضای دولت متعهد شده‌اند براساس آن از منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران حفاظت کنند.

رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه دیگر وقت برای تکرار اشتباهات خودمان و دیگران نداریم، تأکید کرد: زمان آن رسیده که کمربندها را محکم ببندیم، چرا که جنبش حمایت از محیط‌زیست به راه افتاده و باید بشتابیم که از این قطار عقب نمانیم.

کد خبر 230854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز