همشهری آنلاین: معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه در اسناد سازمان جهانی هواشناسی استفاده از روش یونیزاسیون اثری در بارش ندارد، گفت: تاکنون نتایج مطلوبی برای بارورسازی ابر برای تامین آب دریاچه ارومیه گزارش نشده است

بی اثری بارورسازی ابرها برای تامین آب دریاچه ارومیه

به گزارش مهر، علی محمد تقی زمانیان با بیان اینکه 40 درصد ابر در کشور تولید می‌شود، افزود: هوای مرطوبی که از سوی مدیترانه به سمت شرق حرکت می‌کند در ایران به دلیل کوه‌های زاگرس باعث بارش می‌شود.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی با اشاره به بارور سازی ابرها اظهار داشت: در برخی موارد نیاز است تا به صورت مصنوعی بارورسازی صورت گیرد که در این موارد با استفاده از موادی چون یدید نقره، قطرات آب موجود در ابرها به هم چسبانده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بارور سازی ابرها مستلزم وجود ابر در آسمان است، ادامه داد: در صورتی که بتوانیم با بارور سازی ابرها مجموع بارندگی را افزایش دهیم به اهداف مورد نظر دست می‌یابیم.

زمانیان با اشاره به برنامه‌های کشور در زمینه باروری سازی ابرها برای تامین آب دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: این روش در 2 نوبت در دریاچه ارومیه آزمایش شده ولی تاکنون نتایج به دست آمده نشان نمی‌دهد که موفقیت آمیز باشد.

وی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: در این مطالعات درصدد هستیم تا تاثیرات باروری سازی ابر برای تامین آب دریاچه ارومیه بررسی شود.

زمانیان در این زمینه توضیح داد: بارورسازی ابرها موجب می‌شود که در مسیر حرکت ابر در مناطقی بارش شدید ایجاد شود و در مناطقی بارش کم شود از این رو در این مطالعات بررسی می‌شود که این اقدام موجب تامین آب دریاچه می‌شود یا خیر.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی به بیان نتایج آزمایشات بارورسازی ابرها در دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: با اجرای دو نوبت بارور سازی ابر تاکنون افزایش بارش در این منطقه گزارش نشده است.

وی با تاکید بر اینکه این روش در استان خوزستان برای کاهش گرد و غبار در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: نتایج مطلوبی در این زمینه حاصل نشده است.

زمانیان در عین حال خاطر نشان کرد: علاوه بر این در اسناد رسمی سازمان هواشناسی اعلام شده است که استفاده از روش یونیزاسیون اثری در بارش ندارد.

کد خبر 227739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز