در پی درج گزارشی که با عنوان «انتقال آب ارس به نام دریاچه ارومیه به کام کشاورزی ناپایدار» در این صفحه منتشر شد، وزارت جهاد کشاورزی جوابیه‌ای ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.

بازگشت به مطلب مندرج در صفحه 7 آن روزنامه به تاریخ 92/5/21 گروه محیط‌زیست تحت‌عنوان انتقال آب ارس به نام دریاچه ارومیه به کام کشاورزی ناپایدار براساس گزارش معاونت آب و خاک و صنایع و برای تنویر افکارعمومی لطفاً نسبت به انعکاس توضیح ذیل همکاری لازم را مبذول فرمایید.

«وزارت جهاد کشاورزی ضمن مشارکت مؤثر در کلیه مراحل تدوین و تصویب برنامه جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه و برنامه‌ریزی برای تحقق راهکارهای مصوب نسبت به بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری از طریق توسعه روش‌های نوین آبیاری، احداث کانال‌های آبیاری و پوشش انهار، شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، انتقال آب با لوله‌ و تجهیز و نوسازی اراضی در استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان غربی و کردستان اقدام و توانسته به خوبی میزان تعهدات بخش کشاورزی در سال اول برنامه به میزان حداقل 90 میلیون مترمکعب را محقق نماید.

نکته حائز اهمیت دیگر در تحقق اهداف مورد نظر و تامین آب دریاچه ارومیه استقرار نظام مدیریت جامع منابع آب است؛ چرا که تحویل حجمی آب و نصب ابزارهای اندازه‌گیری مناسب و کنتورهای هوشمند باید در راستا و هماهنگ و همزمان با توسعه روش‌های نوین آبیاری منجر به حسابداری دقیق منابع آب حوضه شده و بتوان صرفه‌جویی‌های حاصل از افزایش راندمان را به سوی دریاچه هدایت کرد.

همچنین در مطالعات انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه باید گزینه‌های مختلف برای انتقال آب به دریاچه ارومیه با حداکثر راندمان انتقال و جلوگیری از هدر رفت آب و برداشت در طول مسیر با توجه به ملاحظات اقتصادی به‌طور دقیق و کامل مد نظر قرار گیرد و پس از تهیه مطالعات مذکور و با بررسی آن می‌توان قضاوت کرد که سرنوشت آب ارس چه خواهد شد.

با توجه به الزام در ایجاد امنیت غذایی و از سویی دیگر حفظ سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به ویژه در احداث باغات و مسائل اجتماعی و معیشتی و اشتغال بخش عمده‌ای از جامعه در حوزه دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی، این بخش از پیچیدگی و حساسیت خاصی برخوردار است و نمی‌توان در کوتاه‌مدت و بدون جبران خسارت وارده آن را محدود و متهم قلمداد کرد.»
توضیح همشهری:  گزارشی که با‌عنوان «انتقال آب ارس به نام دریاچه ارومیه به کام کشاورزی ناپایدار» 21 مردادماه امسال در همین صفحه منتشر شد، انعکاس گفته‌های دکتر مسعود باقرزاده کریمی، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه بود. بخش کوتاهی از گزارش هم به انعکاس نظرات مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی اختصاص داشت. براین اساس آنچه در این گزارش منتشر شده دیدگاه‌های مسئولان محیط‌زیست کشور در واکنش به انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه است.

 

کد خبر 230309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز