گروه اقتصادی: امید فعالان اقتصادی به گشایش در فضای کسب و کار با اظهارات سه‌شنبه شب رئیس‌جمهور برای رونق اقتصادی در کوتاه‌مدت افزایش یافت چرا که به گفته حسن روحانی قرار است سختگیری‌های بانک‌ها در اعتبارات بانکی و دشواری‌های گمرکی برای ترخیص مواداولیه کمتر شود.

روحانی

رئیس‌جمهور از طرح 25بندی دولت برای ساماندهی وضعیت اقتصادی خبر داده و گفت: اساس تصمیم‌گیری دولت روان‌سازی‌ تولید، اشتغال‌زایی و کاهش تشریفات اداری است و هرچند در حال حاضر با 2تحریم خارجی و داخلی مواجه هستیم اما فعلا ما با تحریم داخلی مبارزه می‌کنیم.

به گزارش همشهری، در چندسال اخیر به‌ویژه پس از کشف اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور، عملا گشایش اعتبارات بانکی قفل شد و وعده مسئولان دولت قبلی هم چاره ساز نبود و حالا حسن روحانی قول داده تا بانک‌ها از این پس برای گشایش اعتبار اسنادی (ال‌سی) به جای 130درصد، تنها 30درصد پول فعالان اقتصادی نزد بانک‌ها نگهداری شود؛ خبری که درصورت تحقق می‌تواند بخشی از مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی را برطرف کند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: یکی از مصوبه‌های یکشنبه دولت این بود که بانک‌ها برنامه‌ریزی کنند تا برای گشایش اسناد اعتباری حداکثر 30درصد از مشتری سپرده بگیرند و این موضوع گشایش بزرگی ایجاد خواهد کرد. این دستورالعمل به بانک مرکزی ابلاغ شده و نظام بانکی نیز برای اجرای آن آماده است. این راه‌حل‌ها در حقیقت راه‌حلی برای رفع مشکلات مردم و مصرف‌کنندگان است.

روحانی همچنین با اشاره به قرار داشتن اقتصاد ایران در شرایط رکود تورمی از تصمیم جدید دولت برای تسهیل فرایند ترخیص کالاها از گمرک‌های کشور خبر داد و افزود: قرار است کالاهای وارد‌کننده و تولیدکننده تنها به اندازه بدهکاری به گمرک ضبط شود و بقیه کالاها آزاد شود. این موضوع گشایش در کارها ایجاد می‌کند و کالاهایی را که هم‌اکنون در گمرک انباشته شده، وارد بازار می‌کند و در رونق تولید و در نتیجه در ایجاد اشتغال مؤثر است. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت کاهش تشریفات غیرضروری گمرکی تصریح کرد: گاهی اجناس وارداتی از نظر تعداد و قیمت با اسناد آن اختلافاتی دارد که این میزان اختلاف در گمرک تا 5درصد قابل چشم‌پوشی بود که ما برای تسهیل کار تولید‌کنندگان این رقم را به 10درصد افزایش دادیم.

مسیر سبز برای ترخیص فوری کالاها

اختلاف بین بانک مرکزی، وزارت صنعت و گمرک در ماه‌های پایانی عمر دولت گذشته، هم یکی از جدی‌ترین گرفتاری‌های فعالان بخش خصوصی است که این باعث تشدید رکود تورمی در کشور شده است و حالا رئیس‌جمهور قول داده به انباشت مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای در گمرک پایان دهد. به گفته روحانی، در مواردی که کالا به‌دلیل مشکل انتقال ارز در گمرک متوقف شده و تقصیری متوجه تولیدکنندگان نیست، کالاها از گمرک آزاد خواهد شد و همانطور که برای مسافر، لاین سبز وجود دارد، مقرر شد برای تولید هم یک خط ارزیابی جدید ایجاد شود تا تسهیلاتی برای تولید باشد.

گزارش روحانی از گیرکردن اقتصاد ایران در باتلاق رکود تورمی هم نشان داد خروج از این وضعیت با دستکاری در سیاست‌های پولی به سادگی امکان‌پذیر نیست. او با اشاره به منفی شدن نرخ رشد اقتصادی و عبور تورم رسمی از مرز 39درصد در پایان مردادماه امسال اظهار کرد: وقتی کشور در شرایط رکود تورمی است کار بسیار سخت می‌شود زیرا اگر فقط رکود باشد با سیاست انبساطی می‌توان به جنگ رکود رفت و وقتی مشکل فقط تورم باشد با سیاست انقباضی می‌توان تورم را مهار کرد اما وقتی هر دو وجود دارد کار بسیار سخت است. روحانی تأکید کرد:البته این به آن معنا نیست که دولت به آینده امیدوار نباشد و راه‌حل نداشته باشد، دولت در سرفصل‌های مختلف که مشکلات را بررسی می‌کند به‌دنبال راه‌حل‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت است.

او باردیگر بر ضرورت اصلاح قانون بودجه امسال و شفاف‌سازی دخل و خرج سال‌جاری دولت از طریق واقعی کردن منابع و مصارف بودجه اظهار کرد: این دولت، دولت راستگویان است و همه اخبار، چه اخبار خوشحال‌کننده و چه اخبار ناراحت‌کننده را به مردم ارائه می‌کند.

مأموریت ویژه وزارت اقتصاد

رئیس‌جمهور البته این را هم گفت که دولت برای برون رفت اقتصاد از باتلاق رکود تورمی هم در حال برنامه‌ریزی است و به وزارت اقتصاد اعلام شده است تا 6‌ماه برنامه‌های خود را برای مبارزه با رکود و تورم اعلام کند. تأکید صریح روحانی برای تصویب و ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی آیین‌نامه‌های قانون بهبود فضای کسب و کار هم خبر خوش دیگری بود چرا که این قانون در دولت گذشته متوقف شده بود. او البته از تصمیم دولت برای گشودن گره‌ها و قفل‌های پیمانکاران خبر داده و گفت: ظرف 2‌ماه آینده برنامه دولت برای تعیین تکلیف و تسویه بدهی‌ها به پیمانکاران اعلام خواهد شد.

آسیب‌شناسی یارانه نقدی

روحانی همچنین به نگرانی‌ها و شایعه‌ها درباره یارانه نقدی پایان داد و گفت: یارانه‌ها تا پایان سال به همین شکل پرداخت می‌شود، البته برای اجرای مرحله دوم آسیب‌شناسی می‌کنیم و باید بررسی مراحل بعدی اجرای هدفمندی یارانه آغاز شود و در فرصت مناسب این کار را می‌کنیم و به مردم اطلاع خواهیم داد.

کد خبر 230766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز