گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: ماراتن سه‌ماهه قیمت‌گذاری خودرو با عقب‌نشینی شورای رقابت در مقابل وزارت صنعت و شرکت‌های خودروسازی، کاهش حداقلی قیمت‌ها و رنگ باختن انتظار مردم برای ارزانی خودرو به پایان رسید.

خودرو

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه شورای رقابت اجازه ورود به تعیین قیمت‌ خودرو را نداشته و اکنون هرکسی می‌تواند با توجه به مصوبه این شورا قیمت‌ها را استخراج کند، به خبرنگار ما گفت: با وجود این، برای پرهیز از اشتباه، مرکز ملی رقابت پس از بررسی دو پارامتر تورم بخشی و میزان کیفیت خودروها نرخ تورم بخشی خودروهای پر تیراژ پراید را 50.8 ، تیبا 1.52، پژو 405معادل 59.7، سمند 54.3 و رانا را 49.4 درصد به‌صورت جداگانه اعلام کرده و دیگر خودروها که در بازار نقش کمتری دارند به‌صورت کلی محاسبه و اعلام می‌شود.

جمشید پژویان با اشاره به ابلاغ این مصوبه به شرکت‌های خودروسازی میزان کاهش قیمت خودروهای داخلی را 10تا 12درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار این خودروها اعلام کرد و افزود: این مصوبه شامل همه خودروهای داخلی- چه خودروهای مونتاژ چه تولید داخل- خواهد بود و خودروهایی که به‌صورت سی‌کی‌دی تولید می‌شوند نیز مشمول این مصوبه خواهند بود و نرخ تورم اعلام شده برای این خودروها نرخ تورم متوسطی است که شورای رقابت اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه از این پس سازمان حمایت اجازه ورود به قیمت‌ها را ندارد در مورد عقب نشینی شورای رقابت از مواضع خود تحت‌تأثیر فشار و چانه‌زنی وزارت صنعت و شرکت‌های خودروسازی گفت: این شورا حتی به اندازه یک میلی‌متر نیز از مواضع خود عقب نشینی نکرده و اکنون دستورالعمل هفته پیش این شورا پس از تعیین پارامترها توسط بانک مرکزی و سازمان ملی استاندارد نهایی و ابلاغ شده‌است؛ اصلا دلیلی برای عقب نشینی شورا در مقابل فشارها وجود ندارد.

پژویان در مورد ضمانت اجرای این مصوبه و هشدار برخی مسئولان وزارت صنعت مبنی بر رونق دوباره دلال‌بازی بازار خودرو با کاهش قیمت‌ها افزود: شورا آماده کمک‌کردن به وزارت صنعت برای عمل به وظایفش بوده و این وزارتخانه باید نسبت به تنظیم برنامه و تدوین نقشه راه صنعت اقدام کند. این وزارتخانه تولید‌کننده نبوده و تنها طراح سیاست‌های کلی صنعتی است و نباید دغدغه بازار را داشته باشد.

قیمت‌های جدید به زیان خودروسازان نیست

مدیر بازاریابی و فروش شرکت ایران‌خودرو به خبرنگار ما گفت: هنوز مصوبه شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو رسما به این شرکت ابلاغ نشده اما با دریافت رسمی این مصوبه قیمت‌های جدید محصولات را حداکثر تا یک ساعت بعد به شورای رقابت پیشنهاد و پس از تأیید شورای رقابت اجرایی می‌کنیم.

عبدالله بابایی با بیان اینکه تعیین قیمت‌ جدید خودروها مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود، افزود: نگاه شرکت‌های خودروسازی آن است که قیمت‌های استخراج شده بر مبنای مصوبه شورای رقابت به زیان خودروسازان نخواهد بود و مطمئن هستیم که این قیمت‌ها خارج از چارچوب شرکت‌های خودروسازی و در حاشیه زیان صنعت خودرو نیست.

وی با رد قیمت حدود 25میلیون تومانی تندر90‌ای دو گفت: با درنظر گرفتن چارچوب قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای قیمت 20میلیون تومانی این خودرو و تورم بخشی 53.26درصدی، قیمت این خودرو حدود 29تا 30میلیون تومان خواهد بود. با وجود این، قیمت‌های نهایی را پس از ابلاغ مصوبه تعیین خواهیم کرد.

کد خبر 211714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز