یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر ۷ میلیارد مردم روی زمین‌ به سبک و روش یک کشور خاص زندگی کنند، چه بلای سر این کره خاکی خواهد آمد؟ آیا این کره خاکی برای آنها کافی خواهد بود؟

سبک زندگی

مردم هر کشور، در مصرف انرژی، مواد غذایی، مصرف آب، تولید زباله و ...، سبک، روش و عادت‌های خاص خود را دارند. گاهی این عادات بسیار خوب و پسندیده هستند که تحت عنوان مقتصد یا بهینه گرایی جمع بندی می‌شوند و گاهی این عادات بسیار بد و خسارت بار هستند که تحت عنوان مصرف‌گرا‌یی جمع بندی می‌شوند.

البته بحث ما در اینجا، توضیح و تفسیر سبک‌های زندگی مردم کشور‌های مختلف و علل و چرایی آنها نیست، بلکه می‌خواهیم نشان دهیم ، اگر  همه مردم کره زمین به سبک یک کشور خاص زندگی کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

طرح‌ها اینفوگرافیک این مسئله را به وضوح برای همه آشکار می‌کند. این طرح‌ها نشان می‌دهند، اگر همه مردم دنیا،‌ به سبک و فرهنگ یک کشور خاص مانند بنگلادش، چین، هند، اوگانادا، امریکا و سایر کشورها، زندگی کنند، ما به چه اندازه زمین نیاز خواهیم داشت.

با توجه به اینکه سبک، عادت و روش‌های متفاوت زندگی مردم یک کشور باعث ایجاد تفاوت‌ و اختلاف‌های بسیار در میزان و آمار مصرف انرژی، مصرف سوخت، مصرف مواد خوراکی، مصرف آب، مقدار تولید زباله و... می‌شود.

آماری که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بسیار چشم گیر و بی توجهی به آن خطرناک است.

امار و ارقام نشان می‌دهند که بعضی از کشور‌ها عادت به استفاده زیاد از انرژی و سوخت دارند. بعضی دیگر در مصرف مواد خوراکی افراط و تفریط می‌کنند. کشور‌هایی هستند که میزان  مصرفی آب آنها بسیار بالا است. برخی دیگر، در تولید زباله و زباله سازی شهرت دارند و...

برای اولین بار سایت پاپ‌ساینس، به این مسئله مهم به صورت شفاف و گسترده  پرداخته است. این سایت با طرح‌های اینفوگرافیکی که با توجه به سبک و عادت‌ زندگی هر کشور ، طراحی شده‌اند، خواننده را به تفکر و مسئله را به چالش می‌کشاند.

 

سبک زندگی

 

سبک زندگی مردم کره زمین

مقایسه کشور‌ها از لحاظ  مساحت تحت تملک و میزان مصرف‌گرایی با توجه به سبک زندگی آنها است. نتیجه این مقایسه نشان می‌دهد زندگی به  سبک و روش یک کشور خاص نیاز به چه‌ اندازه زمین در این کره خاکی دارد.

به عنوان مثال؛ اگر قرار باشد، مردم سایر کشور‌ها مانند مردم  کشور هندوستان زندگی کنند، چه اندازه زمین لازم است؟ طرح اینفوگرافیک، نشان می‌دهد که با زندگی به سبک مردم هندوستان ما نیاز زیادی به زمین نخواهیم داشت.

اما طرح دیگری از سبک زندگی امریکایی‌ها نشان می‌دهد که اگر همه مردم بخواهند به سبک و روش آمریکایی‌ها زندگی کنند، ‌به مساحتی معادل چهار برابر کره زمین، فضا و زمین نیاز خواهیم داشت!! وحشتناکه نه؟!

همانگونه که آمارها نشان می‌دهند؛ آمریکایی‌ها مصرف بیش از اندازه و افراطی از مواد مصرفی کل جهان را دارند. ‌به عبارتی، بخش عمده‌ای از مواد مصرفی زمین را آنها مصرف می‌کنند. با کلام آماری می‌توان گفت؛ با وجود اینکه آنها تنها 5 درصد از جمعیت کل زمین را تشکیل می‌دهند،‌ ولی بیش از 20 درصد انرژی جهان را مصرف می‌کنند. 15 درصد از گوشت زمین را می‌خورند و 40 درصد از زباله‌های کل زمین را تولید می‌کنند.

این اعداد و ارقام، گویا و نشان دهنده واقعیت این تفاوت‌ها در سبک و روش زندگی کشورها است. طرح‌های اینفوگرافیکی توسط  یک روزنامه‌نگار و وبلاگ نویس دلسوز به نام "تیم دو شان" کار شده است.

او سعی می‌کند با ارائه این طرح‌های رنگی که از نظر مفهومی بسیار ملموس و قابل فهم برای همگان است، میزان و عمق فاجعه مصرف گرایی را در برخی از کشور‌ها نشان دهد.

تیم می‌گوید؛ با وجود خبرها، آمارها، سخنرانی‌ها، مقالات و فریاد‌های افراد آگاه  در این زمینه باز هم مردم توجه و تغییری در سبک زندگی خود یعنی سبک مصرف‌گرایی  صرف که روزی گریبانشان را خواهد گرفت، نمی‌کنند. آنها تنها به شنیدن این مسائل اکتفا کرده و از کنار آن بدون هیچ حس مسئولیتی یا ایجاد تغییر می‌گذرند.

ما 10 میلیارد دام در سال می‌خوریم و سالانه بیش از 16 میلیارد پوشاک و مواد یکبار مصرف، استفاده کرده و بیرون می‌اندازیم. اینها چه معنی می‌دهد؟

شاید این طرح‌ها روشن و شفاف بتواند تاثیر لازم را  برای درک هر چه بیشتر فاجعه  مصرف‌گرایی صرف در مردم کشورها بوجود آورد.

اینفوگرافیک کشورها، اندازه و مقدار زمین مورد نیاز را برای مردم کره زمین در زندگی به سبک یکی از کشور، نشان می‌دهد. با این طرح ‌ها شما می‌توانید به راحتی درستی و نادرستی روش و سبک‌های زندگی در کشور‌های مختلف را ببینید و آنها را باهم مقایسه کنید.

برای نمونه؛ اگر مردم کره زمین به سبک مردم کشور بنگلادش زندگی کنند، چقدر فضا و مساحت مورد نیاز است...این پاسخ روی طرح اینفوگرافیک بنگلادش با آمار به وضوح نشان داده شده است و نیز سایر کشورها...

 

http://www.popsci.com

کد خبر 204764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز