همشهری آنلاین: روزنامه السفیر لبنان از مفاد و جزئیات طرح دو مرحله‌ای روسیه برای حل بحران سوریه پرده برداشت.

 جزئیات طرح دو مرحله‌ای روسیه درباره سلاح های شیمیایی سوریه

به گزارش ایسنا، به نقل از این روزنامه لبنانی، این طرح دو مرحله‌ای پس از دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با ولید معلم، همتای سوری وی ارائه شد.

بنا به نوشته روزنامه السفیر، این طرح شامل دو مرحله است که در مرحله اول سلاح‌های شیمیایی سوریه به پایگاه نظامی روسیه در طرطوس منتقل خواهند شد.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند: توافقنامه روسی - سوری که در مذاکرات معلم و لاوروف بر سر آن توافق شد شامل این دو مرحله است اما این منابع به جزئیات بیشتر توافقنامه مذکور اشاره‌ای نکردند.

سرگئی لاوروف‌ نیز در سخنانی اعلام کرده بود: از رهبران سوریه می‌خواهیم نه تنها با قرار دادن سلاح‌های شیمیایی تحت کنترل سازمان ملل موافقت کنند بلکه به معاهده منع سلاح‌های شیمیایی بپیوندند.

در این طرح نیروهای دریایی روسیه که پیش از این نیز کشتی‌هایی را به دریای مدیترانه اعزام کرده بودند نقش مهمی را در مشخص کردن مخازن سلاح‌های شیمیایی سوریه ایفا می‌کنند.

قرار است بر اساس طرح روسیه در مرحله اول این سلاح‌ها تحت نظارت مستقیم کارشناسان قرار بگیرند تا از افتادن این سلاح‌ها به دست گروه‌های غربی یا تکرار سناریوی عراق در سوریه ممانعت شود.

در مرحله دوم و زمانی که مقامات سوریه معاهده منع استفاده و گسترش سلاح‌های شیمیایی را امضا کردند این سلاح‌ها از سوریه خارج خواهند شد و عملیات خروج این سلاح‌ها در چند هفته آینده به منظور تحویل به سازمان ملل انجام خواهد شد.

این چیزی است که پیش از این بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل به آن اشاره و تاکید کرده بود که شورای امنیت را برای درخواست انتقال فوری سلاح‌های شیمیایی به اماکن امن در داخل سوریه و ذخیره‌سازی‌ آنها و سپس از بین بردن آنها تشویق خواهد کرد.

بر اساس نوشته روزنامه السفیر، این توافقنامه فرصت بیشتری را برای آزمون اهداف جامعه جهانی و شناسایی جوانب سیاسی دیگر این توافقنامه و سرنوشت تلاش‌های آمریکا، اردن و عربستان می‌دهد.

علاوه بر این، سرنوشت تجمع کشتی‌های روسیه و آمریکا در دریای مدیترانه نیز مشخص خواهد شد.

همچنین روزنامه السفیر پیش‌بینی کرد در صورت پیروزی طرح روسیه و اجرای آن تا آخرین مراحلش احتمال جنگ علیه سوریه بسیار کم شده و ائتلاف کشورهای حوزه خلیج فارس،‌ اتحادیه عرب، عربستان، قطر و گروه‌های مخالف سوری به بدترین وضعیت ممکن دچار خواهند شد و ‌آمریکا نیز به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد تا شکست‌هایش را با اعطای مجوز برای مسلح کردن مخالفان سوری جبران کند.

المعلم : دمشق پیشنهاد روسیه را برای تامین امنیت مردم پذیرفت

از سوی دیگر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه گفت: طرح پیشنهادی روسیه مبنی بر نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه را برای تامین امنیت مردم خود در مقابل تجاوز آمریکا پذیرفتیم.

وی روز سه شنبه پس از رایزنی با حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما افزود: با این مقام ایرانی درباره اوضاع جاری و همچنین ابتکار روسیه صحبت کردیم .

وزیر خارجه سوریه گفت: در این دیدار تاکید کردیم که پذیرش ابتکار روسیه برای نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه برای جلوگیری از تجاوز به سوریه است.

المعلم تاکید کرد: ابتکار روسی را برای گرفتن هر گونه بهانه از دست دشمن برای تجاوز به سوریه و بر مبنای تامین امنیت سوریه و مردم آن پذیرفتیم و درباره آن با طرف های مقابل تعامل خواهیم کرد.

وی درباره تضمین آمریکا برای پرهیز از تجاوز به سوریه در قبال نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی این کشور گفت: نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه ضمانت برای جلوگیری از تجاوز آمریکا به سوریه خواهد بود.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت و گو اعلام کرد : دمشق و تهران بر این باورند که طرح پیشنهادی روسیه باید منجر به خاتمه دشمنی ها با مردم سوریه و اقداماتی شود که در راستای حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری در این کشور صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در راستای تحقق طرح پیشنهادی روسیه، باید هر اقدامی که سایه جنگ را از سر مردم سوریه دور کند، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر خارجه سوریه نیز همزمان با معاون وزیر امور خارجه ایران دیروز وارد مسکو شد و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

اعلام طرح ابتکاری روسیه برای نظارت بین المللی بر انبارهای شیمیایی سوریه با رویکرد جلوگیری از هر گونه اقدام نظامی احتمالی علیه این کشور و استقبال دمشق از این ابتکار از جمله دستاوردهای سفر دو روزه المعلم به روسیه بود.

پیشنهاد روسیه در این زمینه محور اصلی مذاکرات امروز معاون وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه سوریه در هتل پرزیدنت مسکو است.

فابیوس: پیشنهاد روسیه ممکن است یک دام باشد

در همین حال وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه نسبت به پیشنهاد روسیه مبنی بر اینکه رئیس جمهوری سوریه زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به سازمان ملل تحویل دهد، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از صدای روسیه، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با رادیو اروپا 1 تردید کشورش را نسبت به این توافق با دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ابراز کرد.

وی مدعی شد که مسکو پیشتر نظر خود را نسبت به این مساله تغییر داده است: "مسکو در ابتدا این مساله را که سوریه سلاح‌های شیمیایی دارد و سپس اینکه سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان استفاده کرده، رد کرده است."

فابیوس این پیشنهاد را زیر سوال برده و مدعی است که پیدا کردن مکانی امن برای ذخیره و انهدام هزاران تن سلاح شیمیایی یک چالش است.

وی اعلام کرد: این پیشنهاد روسیه ممکن است تله‌ای باشد که کشورهای غربی باید از آن اجتناب کنند.

فابیوس اعلام کرد که این پیشنهاد ارزش ارزیابی را دارد اما فرانسه برای این مساله سه شرط دارد: "فرانسه می‌خواهد تا سوریه متعهد انهدام تمامی زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود تحت نظارت بین‌المللی شود، از تحریم‌ها پیروی کند و افرادی که مسئول حملات شیمیایی 21 اوت هستند باید در دادگاه جرائم بین المللی مجازات شوند."

کد خبر 230578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز