همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحران آفرینی جدید که آمریکایی ها به وجود آورده اند حمله به سوریه است شاید این بحران‌آفرینی در ابتدا ساده باشد اما پایانی جهنمی برای آنان خواهد داشت و باید کشورهای غربی به این موضوع خیلی ساده نیندیشند.

علی لاریجانی شب گذشته، در جمع اعضای خانواده‌های کارمندان سفارت ایران در ترکمنستان و دانش‌آموختگان زبان فارسی با اشاره به اینکه مسئله مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد آموزش زبان فارسی است، گفت: هم از نظر احیای تفکر اسلامی و ایرانی باید زبان فارسی را خوب شناخت و بر آن مسلط شد و از این طریق ظرفیت‌های انسانی گسترش پیدا خواهد کرد یعنی اگر کسی با این میراث کهن گذشته یک ارتباط نزدیک برقرار کند توانسته از جهات گوناگون ظرفیت های درونی خود را افزایش دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی  به سهم روابط ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: سهم روابط ایران و ترکمنستان بسیار بالاست که این احتیاج دارد که بسیاری از افراد ترکمن زبان فارسی را یاد بگیرند.

وی ادامه داد:‌سهم تجارت ایران و ترکمنستان در حال رشد و توسعه است به طوری که چیزی حدود 5 میلیارد دلار سطح روابط تجاری این دو کشور برآورد شده است و قطعا با رفع مشکلاتی که وجود دارد این سهم در آینده نه چندان دور افزایش خواهد یافت.

وی به علاقه تجار ایرانی به ارتباط گسترده با این کشور اشاره کرد و گفت: تجار ایرانی علاقمند به ارتباط گسترده و همکاری‌های بیشتر با کشور دوست و برادر ترکمنستان هستند وهر چه این روابط بر اساس آموزه های زبانی صورت گیرد حجم تجارت این دو کشور روند رو به رشدی به خود خواهد گرفت به طوری که جایی که ارتباطات پایدار داریم احتیاج است به افرادی که بتوانند به زبان فارسی مسلط باشند.

لاریجانی به مذاکرات دو روز گذشته خود بامقامات کشور ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در این دو روز با مقامات ترکمنی مذاکراتی داشتیم و نگاه دوستان ترکمنی ما همکاری های بیشتر بود و البته این پایه کار است چرا که هر دو کشور شرایط همدیگر را درک می کنیم و همین درک کردن کمک می‌کند به اینکه گام های دقیق تری برای گسترش روابط برداریم.

وی در ادامه به موضوعات حساس منطقه‌ای اشاره کرد و گفت:‌موضوعات حساس منطقه ای که مورد توجه همه کشورهای منطقه است مخصوصا این بحران آفرینی جدید که آمریکایی ها به وجود آورده اند در مورد حمله به سوریه است شاید این بحران‌آفرینی در ابتدا ساده باشد اما پایان خیلی جهنمی برای آنان خواهد داشت و باید کشورهای غربی به این موضوع خیلی ساده نیندیشند.

وی ادامه داد: بهتر است غربی ها بی جهت خود را وارد یک صحنه مین گذاری شده نکنند و ورود به صحنه سوریه قطعا مشکلاتی را در آینده نه چندان دور برای خود غربی ها ایجاد خواهد کرد.

رئیس مجلس افزود: تصور غربی‌ها و آمریکایی‌ها در برخورد با تروریست ها یک برخورد تاکتیکی و ابزاری است و این اشتباه را نیز در سوریه می‌خواهند تکرار کنند باید توجه داشت که اصولا برخورد ابزاری با تروریست یک اشتباه استراتژیک است.

وی افزود: غربی ها یک جریان تندرو و افراطی در منطقه به وجود آوردند و بعد قدرت مهار و کنترل آن را ندارند مایه تاسف است که وزیر خارجه آمریکا صریح خلاف می گوید و معتقد است کسانی که در سوریه هستند تروریست نیستند و باید به حال مدیریت جهانی آمریکا گریست.

لاریجانی ادامه داد: با نیم نگاهی هر چند غیر تخصصی می توان متوجه شد در سوریه یک میدان بزرگ تروریستی باز شده است.

وی در ادامه گفت:‌غربی ها برای ایجاد دموکراسی در سوریه این همه تروریست اعزام کردند چرا که آنان نگران بیداری اسلامی در منطقه بودند و نیاز داشتند شرایط را به سوی دیگری سوق دهند و این فضا را به وجود آورند.

لاریجانی با اشاره به اینکه دموکراسی در سوریه باید غنی شود و ابعاد مختلف دموکراسی شکل بگیرد، گفت:‌ ما معتقدیم با تانک و توپ دموکراسی را نمی توان به وجود آ‌ورد چرا که دموکراسی یک خواست ملی است و مردم باید آن را ایجاد کنند این نه در سوریه بلکه در بحرین هم نمی توان با توپ و تانک دموکراسی ایجاد کرد و دموکراسی احتیاج به گفتگوهای سیاسی و عقلانی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای ما روشن است که آتشی که در منطقه روشن شده است غربی ها توان کنترل آن را ندارند و باید تلاش شود که جلوی جنگ افروزی گرفته شود و در این سفر مذاکراتی با طرف ترکمنستانی صورت گرفت.

کد خبر 230168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز