یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

نتایج بررسی‌های جدید کارشناسان زیست‌محیطی نشان می‌دهد که پدیده گرمایش جهانی سبب مهاجرت آفت‌های گیاهی و کشاورزی به سمت قطب‌های شمال و جنوب شده است.

مهاجرت آفت‌های کشاورزی به سوی قطب‌ها

 در این مطالعه معلوم شد که بر اثر افزایش گرمای زمین، آفت‌های کشاورزی سالانه 3کیلومتر به سمت قطب‌ها پراکنده می‌شوند. این مطالعه که از سوی محققان دانشگاه‌های اکستر و آکسفورد انجام شده نشان‌دهنده ارتباط قوی بین افزایش جهانی دمای هوا طی 50 سال اخیر و دامنه گسترش آفت‌های نباتی و کشاورزی است.

براساس گزارشی که در سایت‌ اینترنتی ای‌ان‌ان منتشر شده است در حال حاضر حدود 10 الی 16 درصد از تولیدات محصولات کشاورزی توسط آفت‌ها تباه‌می‌شوند. این آفت‌ها شامل قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، حشرات، کرم‌ها و آب‌کپک‌ها هستند. پراکندگی آفت‌های نباتی معمولا توسط عوامل انسانی و فرایندهای طبیعی انجام می‌شود اما تصور می‌شود که عامل اصلی آن، حمل‌ونقل بین‌المللی کالاها باشد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که گرم شدن آب و هوای زمین به آفت‌ها این امکان را می‌دهد که در نواحی‌ای که تا پیش از این برای زندگی آنها نامساعد بوده‌اند، مستقر شوند. دان بیبر، استاد دانشگاه اکستر می‌گوید: به‌دنبال گرم شدن زمین، آفت‌های نباتی نیز به سمت قطب‌ها نقل‌ مکان می‌کنند. به‌عنوان مثال، قارچ مهاجمی که در بیش از 80 کشور جهان اثرات مخربی روی تجارت کشاورزی و سلامت اکوسیستم دارد، اخیرا محصولات گندم را مورد هدف قرار داده است.

کد خبر 230148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز