همشهری آنلاین: حزب ائتلاف ملی لیبرال به رهبر تونی ابوت پیروز انتخابات پارلمانی فدرال استرالیا شد و حزب چپ‌گرای حاکم را شکست داد.

تونی ابوت نخست‌وزیر استرالیا

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه ABC، حزب ائتلاف لیبرال ملی استرالیا با شکست حزب حاکم این کشور در انتخابات پارلمانی سراسری، اکثریت پارلمان استرالیا را از آن خود کرد و به این ترتیت تونی ابوت رهبر این حزب نخست وزیر بعدی استرالیا شد.

ساعاتی پیش و در حالیکه هنوز نتیجه اولیه شمارش آرا مشخص نشده بود کوین راد رهبر حزب کار شکست خود در انتخابات را پذیرفت.

براساس گزارش بی بی سی، نتایج شمارش اولیه آرا نشان می‌دهد که حزب محافظه کار لیبرال در چندین ایالت استرالیا پیشتاز است و این نتیجه با نظرسنجی‌هایی که قبل از شروع انتخابات منتشر شده بود همخوانی دارد.

پیروزی تونی ابوت به 6 سال حاکمیت حزب چپ گرای کار بر استرالیا خاتمه داد.

به گزارش بی بی سی، مردم استرالیا برای شرکت در انتخابات عمومی این کشور امروز به پای صندوق های رای رفتند. حزب کارگر از 6 سال قبل در استرالیا در راس قدرت بود. کوین راد سه ماه پیش در مبارزه ای بر سر رهبری حزب کارگر، جولیا گیلارد، نخست وزیر سابق استرالیا را کنار زد. خود خانم گیلارد در سال 2010 با کنار زدن کوین راد که نخست‌وزیر بود، روی کار آمده بود.

در رای گیری درون حزبی اواخر ژوئن، کوین راد موفق شد رهبری حزب و نخست‌وزیر را از جولیا گیلارد پس بگیرد. اقتصاد، مهاجرت و مالیات مربوط به آلودگی کربنی در صدر بحث های مبارزات انتخاباتی پنج هفته‌ای استرالیا بود.

براساس آمار کمیسیون انتخابات استرالیا بیش از 14.7 میلیون استرالیایی واجد شرایط رای دادن بودند و حدود 8 هزار صندوق رای در سراسر کشور تدارک دیده شده بود.

کد خبر 230111
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز