همشهری آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد وزارت خزانه داری آمریکا طی بیانیه‌ای از حکم دادگاه عمومی اتحادیه اروپا مبنی بر تبرئه چندین بانک و شرکت ایرانی از اتهامات وارده و باطل اعلام کردن تحریم‌های این اتحادیه علیه آن‌ها انتقاد کرد.

us eu

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، یک دادگاه اتحادیه اروپا روز جمعه طی حکمی 7 شرکت ایرانی، از جمله چهار بانک، را از اتهامات وارده تبرئه و از فهرست تحریم های این اتحادیه خارج کرد.

روزنامه نیویورک تایمز این اقدام را مانعی بر سر راه تلاش آمریکا برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، دادگاه عمومی بروکسل که دومین دادگاه مهم اتحادیه اروپاست روز جمعه طی حکمی اعلام کرد تحریم های این اتحادیه علیه شرکت های مذکور نادرست بوده است؛ تصمیمی که بلافاصله خشم مقامات آمریکایی را برانگیخت.

وزارت خزانه داری آمریکا همان روز جمعه با افزودن نام 6 شخصیت دیگر ایرانی مرتبط با فروش نفت به فهرست تحریم های تحمیلی خود، تلاش کرد در خلاف جهت اقدام اتحادیه اروپا گام بردارد.

بر پایه گزارش این روزنامه آمریکایی، سخنگوی این وزارتخانه طی بیانیه ای ضمن اعلام ناخرسندی از تصمیم این دادگاه اروپایی، بر ادعاهای واهی خود پافشاری کرد و افزود: هیچ نهاد مالی در هیچ کجای دنیا نباید با این بانک های ایرانی داد و ستد کند.

طی حکم دادگاه اعلام شد شورای اتحادیه اروپا ادعای خود را مبنی بر همکاری و حمایت شرکت های مورد نظر ایرانی در زمینه اشاعه تسلیحات هسته ای اثبات نکرده است.

دیوید کوهن معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و مبارزه با تروریسم در بیانیه ای اعلام کرد: تحریم های ما علیه فروش نفت خام جمهوری اسلامی مولفه ای مهم در حفظ فشار بر دولت ایران است.

نیویورک تایمز افزود: حکم دادگاه اتحادیه اروپا جدیدترین نمونه از مجموعه اقدامات معکوس دولت های عضو این اتحادیه به شمار می آید که تمایلی به ارائه اطلاعات و همکاری های اطلاعاتی با آمریکا نشان نمی دهند.

طبق اظهارات یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، مقامات اتحادیه اروپا قرار است روز سه شنبه درباره ارائه درخواست تجدید نظر به این دادگاه تصمیم گیری کنند.

کد خبر 230095
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز