سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویلیام گلاسر، بنیانگذار انتخاب درمانی و واقعیت درمانی، آگوست سال ۲۰۱۳ در منزل خود کنار همسرش کارولین از دنیا رفت.

دکتر ویلیام گلاسر - روانشناس

دکتر ویلیام گلاسر در 11 می، سال 1925 در شهر کلیولند، ایالت اوهایو در کشور آمریکا متولد شد. او تحصیلات خود را در همان شهر و در دبیرستان هایتس گذراند. ویلیام تحصیلات تکمیلی خود را در موسسه تکنولوژی کیس و دانشکده پزشکی دانشگاه رزروغربی به پایان رسانده است.

به عبارتی او در نوزده سالگی موفق به اخذ مهندسی شیمی، بیست و سه سالگی موفق به دریافت درجه‌ی روانشناسی بالینی و سرانجام در بیست و هشت سالگی به یک پزشک حاذق تبدیل شد.

دکتر گلاسر تا سال 1957 در لس‌انجلس به عنوان روان پزشک کار کرده است و روش درمان او برای جوانان بزهکار توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده است. او را به عنوان بنیانگذار و پدر واقعیت درمانی و انتخاب درمانی Reality Therapy and Choice Therapy در دنیای روانشانسی می‌شناسند.

تحقیقات و فعالیت‌های گلاسر از مدرسه دخترانه ونتورا شروع شد. مدرسه‌ای که باعث شد تا گلاسر "واقعیت درمانی" را شکل دهد. واقعیت درمانی نوعی روان درمانی است که درآن سعی می‌شود با توجه به مفاهیم واقعیت، مسئولیت و امور درست ونادرست، زندگی یک فرد را شناسایی و در رفع مشکلات او کمک کرد.

دکتر ویلیام گلاسر - روانشناس-امریکا

دکتر ویلیام گلاسر - روانشناس

افراد موثر در نظریه "واقعیت درمانی"، دانشمندانی چون آبراهام مازلو، دکتر هارینگتون و دکتر پل دوبوآ بودند و در این میان نقش مهم افکار دکتر پل دوبوآ  بر مقدمه پیدایش "واقعیت درمانی" انکار ناپذیر است.

از تالیف و  آثار مهم ویلیام گلاسرمی‌توان به مواردی چند اشاره کرد:

- واقعیت درمانی: یک رویکرد جدید به روانپزشکی - روان درمانی

- مدارس بدون شکست

- جامعه‌ی در حال تکوین هویت

- اعتیاد مثبت

- ایستگاه‌های مغز

- نظریه انتخاب: یک روان شناسی جدید استقلال شخصی

 - مشاوره با نظریه انتخاب: واقعیت درمانی جدید

- هشدار: روانپزشکی می‌تواند، برای سلامت روانی شما پرخطر باشد

- ازدواج بدون شکست

- نوجوانان ناخشنود

- هر دانش‌آموزی می‌تواند موفق شود

- واقعیت درمانی وشکست

موسسه گلاسر اعلام کرد؛ مرگ دکتر ویلیام گلاسر، بنیانگذار نظریه انتخاب و پدر روانشناسی نوین، شوک عظیمی به جامعه روانشناسی وارد کرده است.

منبع: .washingtonpost

کد خبر 230060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز