گروه سیاسی: سرانجام تکلیف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان مشخص شد و با دستور حسن روحانی مسئولیت این تیم به‌عهده وزارت امور خارجه قرار گرفت.

zarif

حالا ظریف چهارمین مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای است که این فرصت را دارد تا سامانی به پرونده هسته‌ای کشورمان بدهد. فرصتی که پیش از این در اختیار خود حسن روحانی، علی لاریجانی و سعید جلیلی بود؛ هرسه البته در قامت دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته‌ای حاضر می‌شدند و اینک ظریف نخستین دولتمردی است که خارج از چارچوب شورای‌عالی امنیت ملی مذاکرات هسته‌ای را هدایت خواهد کرد.

حالا قرار است ظریف استارت مذاکرات هسته‌ای را از لابی مجمع‌عمومی سازمان ملل بزند. همانجایی که او آن را مثل کف دستش می‌شناسد که حتی سربازی‌اش را هم در آنجا گذرانده. او در پاسخ به سؤالی درباره زمان انجام مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات هسته‌ای بعد از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. بنده قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری داشته باشم البته حتی قرار بود قبل از اینکه مسئولیت جدید به‌عهده من گذاشته شود، دیداری با ایشان داشته باشم.

ظریف خاطرنشان کرد: احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با تعدادی از وزرای خارجی که درخواست ملاقات داشته‌اند یا قرارشده ملاقات داشته باشیم، دیدارهایی خواهیم داشت؛ مانند وزیرخارجه انگلیس و سایر اعضای 1+5و حتما با آقای لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز دیدار خواهیم داشت و در این ملاقات‌ها چارچوب‌هایی تعیین خواهد شد.از آن طرف هم غرب و 1+5اعلام کرده‌اند که در این دور از مذاکرات بر ایران سخت نخواهند گرفت تا دولت جدید فرصت کافی برای پیشبرد مذاکراه در اختیار داشته باشد.

اگرچه مذاکرات هسته‌ای به‌معنای رایج آن قرار است از نیویورک آغاز شود، آنطور که به‌نظر می‌رسد خود رئیس‌جمهور که دستی هم در مذاکرات داشته بسترسازی برای این مذاکرات را در دیدار با روسای جمهور چین و روسیه در حاشیه اجلاس شانگهای آغاز خواهد کرد.

ظریف البته صبح دیروز برای دومین بار پاسخگوی تماس تلفنی کاترین اشتون بود تا گویای جدیت دوطرف برای حل مذاکرات هسته‌ای باشد. او در این خصوص می‌گوید: همانطور که ریاست محترم جمهور اعلام کردند ما خواهان حل موضوع هستیم و بنابراین اگر طرف مقابل اراده سیاسی برای حل موضوع داشته باشد کار به راحتی قابل پیشرفت است و من این مسئله را در تماس تلفنی صبح امروز (دیروز) با خانم اشتون نیز مطرح کردم.

وی افزود: در صحبتم با خانم اشتون تأکید کردم اگر این اراده سیاسی روشن شود و آمادگی لازم برای حل مسئله به این شکل که حقوق ایران رعایت شود وجود داشته باشد و آنها آماده باشند ما هم آماده‌ایم که این کار را انجام دهیم.

ماجرای یک توئیت جنجالی

وزیر امورخارجه کشورمان که از مدت‌ها پیش صفحه شخصی خود را در فیس‌بوک ایجاد کرده و در آن فعال است و حتی سخنگوی جدید وزارت خارجه به تأسی از او به راه‌اندازی صفحه فیس‌بوک اقدام کرده است، دیروز در حساب توئیتر خود سال نوی عبری را به یهودیان تبریک گفت.

رسانه‌ها گزارش دادند که دختر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به این توئیت نوشته: «سال نو می‌توانست شیرین‌تر باشد اگر شما به انکار هولوکاست از سوی ایران پایان می‌دادید.» و در جواب در توئیتر ظریف نوشته شده: «ایران هیچگاه هولوکاست را انکار نکرده است، مردی که تصور می‌شد این کار را کرده است، دیگر رفته است. سال نو مبارک» ظریف البته چندی بعد به تسنیم توضیح داد که ما هیچگاه صهیونیسم را برخاسته از دین یهود ندانسته‌ایم.

جنایت هولوکاست به ابزاری تبدیل شد که صهیونیست‌ها 60سال پیش از آن استفاده کردند تا با ایجاد همدردی در دنیا مظلوم‌نمایی و از این طریق حقوق مردم فلسطین را تاراج کنند اما نباید اجازه داده می‌شد تا این ابزار برای آنها احیا شود تا دوباره با سوءاستفاده از آن 60سال دیگر حقوق فلسطینی‌ها را سرکوب کنند.

کد خبر 230012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز