جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در نشست کشورهای گروه ۲۰ هرچند ولادیمیر پوتین با لبخندی ظاهری میزبان باراک اوباما در شهر سن‌پترزبورگ روسیه بود اختلاف‌ها بر سر سوریه و قصد آمریکا برای اقدام نظامی علیه این کشور همه‌‌چیز را در اجلاسی که قرار بود برای حل مشکلات اقتصادی جهان باشد، تحت‌الشعاع قرار داد و اوباما در عمل با مخالفان جدی خود روبه‌رو شد.

دیدار اوباما

رهبرانی که قرار بود برای حل مشکلات اقتصادی جهان بحث کنند زیر سایه اختلاف‌ها بر سر عملیات نظامی علیه سوریه در نشست‌های گروه ۲۰ موضعگیری کردند و بخش مهمی از گفت‌وگوهای جانبی اجلاس بر سر این موضوع بود؛ مذاکرات و بحث و جدل‌هایی که هر چند نام حاشیه را بر خود داشت اما متن اصلی را زیر سایه خود قرار داد و فضای سردی را برای اجلاس کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه رقم زد.

هر چند بسیاری تصور می‌کردند اوباما به همراه متحدان خود در این اجلاس می‌تواند دست بالا را داشته باشد اما پوتین به همراه چین، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه بریکس(اقتصادی‌های نوظهور شامل برزیل، هند و آفریقای جنوبی) جبهه مخالفان جدی علیه اقدام نظامی آمریکا را تشکیل دادند تا عملاً باراک اوباما در بسیاری از گفت‌وگو‌ها زیر فشار قرار بگیرد. علاوه بر این نامه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم در این اجلاس علیه اقدام نظامی مسئله‌ای نبود که کسی بتواند از آن چشم‌پوشی کند.

رئیس‌جمهور چین با اعلام صریح اینکه حمله به سوریه خطر افزایش شدید قیمت نفت را به‌همراه دارد، به آمریکا و متحدانش هشدار داد که هر نوع اقدام نظامی علیه سوریه می‌تواند اقتصاد دنیا را دچار بحران کند. مخالفت‌های جدی با آمریکا در اجلاس صبح گروه ۲۰ باعث شد تا عملاً رئیس‌جمهور سوریه چهره پیروز باشد تا کار به سالن شام کشیده شود. اختلاف‌ها و فشار مخالفان جنگ علیه آمریکا باعث شد تا هر چند پوتین به‌عنوان میزبان به همراه رهبران کشورهای دیگر به سمت سالن شام رفتند، اوباما و هیأت آمریکا از همراهی آنها خودداری کنند و با نیم ساعت تأخیر به شامی که به‌خاطر بحث‌ها بر سر سوریه ۳ ساعت طول کشید، برسند.

در ضیافت شام هم هر چند رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در حمایت از عملیات نظامی حرف زد و سعی کرد تا با کمک سران انگلیس، فرانسه و کانادا ورق را به سود آمریکا بازگرداند، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر هشدار داد که هر‌نوع اقدام نظامی علیه سوریه باید مجوز شورای امنیت را به همراه داشته باشد. او با اعلام اینکه سپری‌شدن روزها بدون تصمیم جهانی به قیمت ریخته‌شدن خون مردم سوریه است، تأکیدکرد: «هیچ راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد».

جدل و اختلاف میان 2جبهه مخالفان و حامیان اقدام نظامی علیه سوریه باعث شد تا عملاً نشست گروه ۲۰ به صحنه یارگیری آمریکا و روسیه تبدیل شود. در این اجلاس، فرانسه، انگلیس، کانادا و همچنین 2کشور ترکیه و عربستان سعودی، از موضع آمریکا برای اقدام نظامی حمایت کردند اما مابقی کشورها مخالف اقدام نظامی بودند و انجام آن را مشروط به مجوز شورای امنیت دانستند. با مخالفت پارلمان انگلیس، دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور که اوباما روی حمایتش حساب باز کرده بود هم عملاً در موضع ضعیفی قرار داشت و نتوانست به‌صورت فعال از آمریکا پشتیبانی کند. جنگ‌های لفظی در این اجلاس اما در میان اختلاف‌های کشورهای عضو، مسئله‌ای نیست که حتی با پایان نشست به سرعت فراموش شود.

همزمان با این نشست سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل روسیه را متهم کرد که با مسدود‌کردن قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد سوریه، شورای امنیت را گروگان گرفته است. پوتین هم در نشستی پیش از رسیدن اوباما به روسیه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را یک دروغگو خواند. درحالی‌که مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که به‌دنبال ائتلاف و حمایت گسترده‌تر برای حمله به سوریه هستند اما اجلاس گروه ۲۰ نشان داد که سیاست‌های این کشور برای اقدام نظامی به خوبی پیش‌ نمی‌رود و مخالفت‌ها در این رابطه جدی است. شاید همین تردیدها باعث شده که به گزارش فاکس‌نیوز طرح اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه تاکنون حداقل ۵۰بار تغییر کند.

کد خبر 229985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز