جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با انتشار اخبار مربوط به تهدید نظامی علیه سوریه شاخص‌های بورس تهران نزول کرد.

بورس

کارشناسان اما معتقدند که بورس آماده ورود به دوره استراحت بوده و خبر‌های مربوط به جنگ بهانه‌ای است تا شاخص بورس وارد دوره تنفس و استراحت شود. به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا 2 هفته پیش هزاران واحد رشد کرده بود اما از 2 هفته پیش و همگام با انتشار خبر مربوط به تهدید نظامی آمریکا علیه سوریه بازار سهام یکباره با نزول مواجه شد و ظرف 2هفته گذشته شاخص بورس بیشتر از 1100واحد افت کرد.

به‌نظر می‌رسد این شرایط دست‌کم تا پایان شهریور‌ماه و تا زمان مشخص شدن نتایج این تهدید نظامی ادامه داشته باشد. در همین رابطه فریبرز پرنا کارشناس بازارسرمایه درباره اینکه چه ارتباطی میان نزول شاخص بورس و تهدید نظامی علیه سوریه وجود دارد؟ گفت: شاخص بورس تهران از 24خرداد که نتیجه یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد، مدام صعود کرد و دلیلش این بود که سهامداران نسبت به سیاست‌های دولت جدید امیدوار شده بودند. وی با بیان اینکه شاخص بورس در طول این مدت رشد زیادی کرده بود و نیاز به استراحت داشت گفت: به‌دلیل رشد زیاد شاخص از خرداد‌ماه تاکنون بورس تهران به‌دنبال یک بهانه بود تا یک فرصت تنفس پیدا کند؛ چرا که قیمت‌ها مدام رشد کرده بودند بنابر این انتشار خبر مربوط به تهدید نظامی علیه سوریه بهترین فرصت بود برای اینکه شاخص بورس وارد فاز استراحت شود.

پرنا افزود:هرچند سوریه درسیاست خارجی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است اما با توجه به اینکه مراودات اقتصادی ایران با این کشور چندان زیاد نیست، به لحاظ ساختاری وقوع بحران‌های بیشتر در سوریه به‌طور مستقیم تأثیر زیادی بر بورس تهران ندارد اما اثر روانی این تهدید‌های نظامی روی شاخص بورس اثر‌گذار است. این کارشناس بازارسرمایه تأکید کرد:تا زمانی که جنگی آغاز نشود رفتار سرمایه‌گذاران محتاطانه است و بازار سهام با حالت انتظار سرمایه‌گذاری می‌کند اما سابقه وقوع جنگ در کویت و عراق نشان داده است که اگر چنانچه تهدید نظامی آمریکا علیه سوریه محقق شود، بازار سهام به روال عادی خودبازمی‌گردد همانطور که این رفتار در دوره‌های گذشته اتفاق افتاد.

بهانه‌ای برای تنفس

حسین اسدی‌نیا کارشناس دیگر بازار سرمایه هم این نظر که بازار سهام نیاز به یک تنفس و دوره استراحت داشت را تأیید کرد و گفت: شاخص بورس در یک دوره با صعود زیادی مواجه شد بنابر این زمانی که بحث سیاست‌های اقتصادی دولت جدید و جنگ با سوریه پیش آمد فرصت را مغتنم شمرد و وارد دوره استراحت شد. وی با بیان اینکه انتشار اخبار پیرامونی منجر به توقف روند صعودی شاخص شد اما این دوره کوتاه‌مدت است تأکید کرد: شاخص بورس این توانایی را دارد که به مرز‌های بالاتر صعود کند اما عبور از مرز 62هزار واحد برای بازار سهام ترسناک است؛ بنابراین به سرعت به اخبار پیرامونی مانند تهدید نظامی علیه سوریه واکنش نشان داد و وارد دوره استراحت شد. به گفته اسدی نیا، روند نزولی شاخص کوتاه‌مدت است و از پاییز بار دیگر صعود شاخص ادامه می‌یابد و تا تیر‌ماه سال آینده حرکت صعودی شاخص ادامه خواهد یافت.

کد خبر 229974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز