دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص بورس تهران تحت‌تأثیر ۴عامل در ۱۵روز گذشته ۴هزارو۱۲۸واحد نزول کرده و ارزش کل بورس تهران هم در همین مدت ۲۰هزار میلیارد تومان افت کرده است.

به گزارش همشهری، درحالی‌که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران تا پایان مرداد‌ماه به مرز60درصد رسیده بود ظرف 15روز گذشته از ارزش بورس تهران به نحو قابل توجهی کاسته و شاخص کل بورس تهران نیز وارد مدار نزولی شد.از سوی دیگر نزول قیمت سهام بانک‌ها و شرکت‌های خودروساز از ابتدای شهریور تاکنون جو عمومی بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار داده و زمینه نزول شاخص را فراهم کرده است.

کارشناسان بر این باورند که 4عامل اصلی در نزول شاخص‌های بورس در 15روز گذشته مؤثر بوده که نخستین عامل، تهدید‌های نظامی آمریکا علیه سوریه است که سایه بروز جنگ در منطقه را بر سر بورس تهران سنگین‌تر کرده است. عامل دوم ابهام در سیاست‌های 100روز دولت جدید است که هنوز راهبرد‌های اقتصادی آن به‌طور واضح و روشن مشخص نیست و سرمایه‌گذاران به‌طور کامل نمی‌دانند تصمیم دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی چیست. عامل سوم که منجر به نزول شاخص بورس تهران شده نزول دسته جمعی قیمت سهام بانک‌هاست که ارزش سهامشان نزدیک به 20درصد کاهش یافته است.

برخی بر این باورند که مصوبه دولت قبل مبنی بر پرداخت حق عضویت بانک‌ها به صندوق ضمانت سپرده منجر به نزول شدید سهام بانک‌ها شده اما در مقابل برخی مدعی‌اند که مشخص‌نبودن تکلیف بانک‌ها در افزایش یافتن یا نیافتن نرخ سود بانکی در عملکرد این صنعت ابهام ایجاد کرده و منجر به افت سهام بانک‌ها شده است. در کنار این 3‌عامل وقوع چند تغییر و تحول در شرکت‌های حقوقی بزرگ از دیگر عللی بود که بازار سهام را سردرگم کرد.

تغییر و تحول مدیریتی در تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری که از بازیگران اصلی بازار سهام هستند ازجمله این موارد است. این دو شرکت بزرگ به‌طورمداوم در بازار حضور دارند اما در طول چند هفته گذشته به‌طور جدی دربازار سهام حضور نداشته‌اند.
آمارها نشا ن می‌دهد که شاخص کل بورس تهران که سوم شهریور به 61هزارو163واحد رسیده بود هم‌اکنون با 4هزارو128واحد کاهش به 57هزارو35واحد رسیده است.ارزش کل بورس تهران هم در طول این مدت با 20هزار میلیارد تومان کاهش مواجه شده است و در پایان مبادلات دیروز به 279هزار میلیارد تومان رسید.این در حالی است که ارزش معاملات بورس تهران هم به پایین‌ترین حد خود رسیده و سهامداران به‌طور میانگین فقط 100میلیارد تومان سهام در بورس خریدوفروش می‌کنند.

کد خبر 230437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز