گروه بورس: به‌دنبال تثبیت مدیریت در حوزه نظارت بازار سرمایه، شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته ۲درصد افزایش یافت.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین نشست شورای‌عالی بورس عصر روز دوشنبه به ریاست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و باحضور سایر اعضای شورا در محل وزارت اقتصاد برگزار شد و طی آن علی صالح‌آبادی در سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ابقا شد. بر همین اساس روز گذشته هم شاخص بورس تهران پس از 15روز نزول به مدار مثبت بازگشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست شورای بورس، با مثبت ارزیابی‌کردن عملکرد بازار سرمایه در سال‌های اخیر، این بازار را از مجموعه‌های مؤثر و کارآمد اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: لازم است تیم مدیریتی فعلی با قدرت و نشاط بیشتر به خدمت‌رسانی در بازار سرمایه ادامه دهند.

طیب‌نیا همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی، به‌ویژه تقویت نقش این بازار در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی تأکید و اعلام کرد: لازم است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با تقویت بازار اولیه، نظام تأمین مالی در کشور از بانک‌محوری به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه سوق پیـدا کند.

برنامه‌های سازمان بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم دیروز بلافاصله پس از صدور حکم ابقا‌یش درباره جزئیات نشست شورای بورس گفت: یکی از نکات قوت این جلسه، حضور شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان عضو شورا در این جلسه بود.وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از بنگاه‌های حاضر در بازار سرمایه، شرکت‌های تولیدی هستند که باید از این بنگاه‌ها حمایت مناسبی شود، حضور مهندس نعمت‌زاده در نخستین جلسه شورا در دولت جدید اتفاق بسیار مثبتی بود.

صالح‌آبادی اهم برنامه‌های آینده سازمان بورس و اوراق بهادار را مدنظر قرار داد و گفت: بازار اوراق بهادار و بازار کالا باید کارا باشد که این کارایی مؤلفه‌هایی دارد، ازجمله وجود ابزارهای مالی متنوع، کشف وجوه و قیمت، تخصیص بهینه سرمایه، تقارن و شفافیت اطلاعات، توزیع و مدیریت ریسک، حفظ و توسعه نقدشوندگی در بازار سرمایه، تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی در بازار سرمایه، فراهم‌کردن سازوکار مناسب برای واگذاری شرکت‌های دولتی، بسترسازی برای خصوصی‌سازی و کوچک‌کردن دولت؛ همچنین بازار سرمایه باید بتواند شرایط بازار رقابتی را فراهم و در مجموع به بخش واقعی اقتصاد کمک کند و این هم امکان‌پذیر نیست، مگر با نظارت صحیح و درست و حمایت از سرمایه‌گذارانی که در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ضرورت طراحی ابزارهای مالی جدید

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ضرورت توجه به سلایق مختلف سرمایه‌گذاری گفت: در این بازار باید سلایق مختلف سرمایه‌گذاری را مدنظر قرار داد، برخی ریسک‌گریز هستند و برخی ریسک‌پذیر، در نتیجه لازم است، ابزارهای متفاوتی طراحی شود که افراد با سلایق و علایق متفاوت بتوانند از این بازار بهره ببرند و به آن جذب شوند. که این نیازمند طراحی‌های مختلف است.
وی تأکید کرد: البته فقط طراحی ابزارهای مالی جدید کفایت نمی‌کند، باید فرهنگسازی مناسبی در سطح جامعه در این خصوص این ابزارها انجام بگیرد. هم در جامعه سرمایه‌گذاری که خواهان سرمایه‌گذاری در بازار هستند، هم در جامعه هدف که بنگاه‌هایی هستند که به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نیاز دارند، بنگاه‌ها باید این رویکرد را داشته باشند که برای تأمین مالی بنگاه‌های خود از طریق این بازار وارد عمل بشوند، پس لازم است در این خصوص هم فرهنگسازی شده و بنگاه‌ها با این روش‌ها آشنا شوند تا بتوانند برای تأمین مالی خود از بازار سرمایه استفاده کنند.

توصیه‌های وزیر اقتصاد برای توسعه بازار سرمایه

صالح‌آبادی درباره توصیه‌های وزیر اقتصاد برای توسعه بازار سرمایه هم گفت: طیب‌نیا تأکید ویژه‌ای بر توسعه بازار به‌ویژه افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی از طریق تقویت بازار اولیه دارد.وی تصریح کرد: بنگاه‌ها باید به سمتی حرکت کنند که احساس کنند باید تأمین مالی خود را از طریق بازار سرمایه انجام بدهند که برای این مهم باید طراحی‌های مختلفی انجام بگیرد تا بنگاه‌ها بتوانند وارد بازار سرمایه شوند و هم عرضه سهام کنند و از طریق فروش سهم تأمین مالی کنند هم اینکه افزایش سرمایه بدهند و از ابزارهای جدید استفاده کنند، به‌علاوه در بورس کالا با عرضه‌های سلف بتوانند کالاهای خود را پیش فروش و تأمین مالی کوتاه‌مدت کنند.

وی تأکید کرد: ظرفیت‌های بازار سرمایه زیاد است. بازار سرمایه در این سال‌ها توسعه خوبی پیدا کرده است. در گذشته ظرفیت بازار کوچک و حجم و ارزش معاملات کم بود، بنابراین این بازار نمی‌توانست در تأمین مالی در خدمت بنگاه‌ها باشد، اما امروز خوشبختانه اقدامات زیادی ازجمله اجرای اصل 44قانون اساسی و ورود بنگاه‌های بزرگ به بورس صورت‌گرفته و ظرفیت بازار سرمایه را افزایش داده است و البته فرهنگسازی خوبی برای ورود مردم به این بازار انجام گرفته است، بنابراین باتوجه به اینکه بازار سرمایه به جایگاه مناسبی رسیده، می‌توانیم مأموریت‌های بزرگ‌تری را برای بورس متصور باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بنگاه‌های مختلف، دستگاه و وزارتخانه‌هایی که درگیر کار تولیدی هستند وارد بازار شوند و تأمین منابع مالی خود را از این طریق انجام بدهند. این در واقع رویکرد جدی وزیر اقتصاد بود که باید به بنگاه‌های اقتصادی در مسیر پذیرش در بازار سرمایه و تأمین مالی از این بازار کمک شود و البته بازار ثانویه هم مدنظر باشد، چون هر اندازه نقدشوندگی و شفافیت بازار ثانویه بیشتر شود و این بازار کاراتر عمل کند، به تقویت بازار اولیه کمک بیشتری می‌کند. لذا توسعه متوازن 2بازار اولیه و ثانویه مدنظر است.

کد خبر 230616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز