عضـو هیأت مدیـره سازمـان بورس تأکید کرد با توجه به ریسک‌ها و شرایط جدیدی که به‌طور مستمر برای بازار سرمایه پیش می‌آیند، سطح و کیفیت نظارت در این بازار در مقایسه با سایر بازارها متفاوت‌تر و دارای اهمیت بیشتری است.

به گزارش سنا، علی سعیدی افزود: باید مدام ریسک‌های جدیدی که پیش می‌آیند را بررسی و مدیریت کرد، تخلفات جدیدی که به زیان سرمایه‌گذاران است و سرمایه آنها را تهدید می‌کند، کشف کرد و از طرفی روش‌های جدید تأمین مالی و نیازهای جدید بازار را شناسایی و عملیاتی کرد.

سعیدی گفت: در بازار سرمایه ‌دارایی‌های مالی مورد مبادله قرار می‌گیرند و از آن جایی که ماهیت این نوع دارایی‌ها، مانند دارایی‌های فیزیکی، مشهود نیست، خریدار در بازار غیرفیزیکی (مالی) به حمایت بیشتری نسبت به بازار فیزیکی (کالا) دارد.
وی با اشاره به تفاوت‌های بازار کالا با بازار مالی افزود:

در بازار کالا در اغلب موارد، خریدار به یک محصول نیاز دارد و با مراجعه به بازار و مشاهده عینی آن و اعتماد به یک برند، آن‌را خریداری می‌کند، اما در بازار مالی پیچیدگی‌های بیشتری در کار وجود دارد، چون خریدار دارایی‌ای را خریداری می‌کند که کاملاً مبتنی‌بر اطلاعات است، ممکن است خریدار یک سهم، هیچ‌گاه شرکت مزبور را بازدید نکند یا خریدار اوراق مشارکت یا اجاره، پروژه و یا دارایی پشتوانه اوراق را مشاهده نکند و صرفا براساس اطلاعاتی که از آن سهم یا اوراق مشارکت به‌دست می‌آورد، اقدام به سرمایه‌گذاری در آن دارایی کند. سعیدی گفت: بازار مالی چه از جنبه صحت اطلاعات چه از جنبه بموقع‌بودن اطلاعات باید شرایط خاصی را داشته باشد، زیرا همه تصمیمات مبتنی‌بر اطلاعات گرفته می‌شود و نه مشاهده عینی.

این عضو هیأت مدیره سازمان بورس، شفافیت اطلاعات را اصلی‌ترین عامل اعتماد سرمایه‌گذار و همچنین بازوی اجرایی نظارت دقیق ناظر برشمرد و گفت: در بازار مالی، گردش پول با سرعت زیاد و حجم بسیار بالایی انجام می‌گیرد، اگر این بازار آنگونه که باید، تحت نظارت نباشد کل اقتصاد و حتی افرادی‌که در این بازار مشارکت دارند ممکن است در معرض خطر جدی قرار بگیرند.

او اعلام کرد: وقتی ورقه بهاداری به شکل عمومی پذیره‌نویسی می‌شود، خریدار انتظارش این است که گروهی از افراد متخصص روی این مسئله نظارت کرده باشند تا وی با اطمینان خاطر بتواند وارد این عرصه سرمایه‌گذاری شود، بنابراین نظارت در بازار سرمایه پاسخگویی به مطالبات عمومی است و هراندازه این نظارت‌ها دقیق‌تر باشد، بازار سرمایه بازار سالم‌تری خواهد بود و در نقطه مقابل، هر اندازه این نظارت‌ها کاهش پیدا کند، احتمال خارج‌شدن بازار از سلامت افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین فرایند نظارت و مصادیق آن در بازارهای مالی در حال توسعه است و به‌صورت مستمر، عناوین جدیدی به آن افزوده می‌شود تا بر میزان استانداردها افزوده شود.معاون اجرایی سازمان بورس با بیان اینکه منشأ اصلی بروز بحران مالی آمریکا در سال 2008کاهش نظارت در بازارهای مالی بوده، گفت: بعضی وقت‌ها روان‌بودن بازار یک روی سکه است و روی دیگر سکه، نظارت بر بازار است.

بعضی‌ها قائل به این هستند که برای روان‌تر کردن رویدادها در بازار سرمایه باید از سطح نظارت‌ها کاسته شود یا سهل‌گیری اساس کار قرار گیرد، ولی نباید فراموش شود روان‌ترشدن رویدادها اگر مستلزم کاهش سطح نظارت باشد، منجر به رشد ریسک سیستماتیک می‌شود و احتمال ورشکستگی، بی‌ثباتی در کل اقتصاد و ایجاد هزینه‌های گزاف در ساختار کلی بازار مالی افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: بعد از بحران مالی 2008سطح نظارت و قوانین نظارتی در همه اقتصادها توسعه پیدا کرد، زیرا سیاستگذاران به این نتیجه رسیدند که یکی از علل بحران، کاهش همین نظارت‌ها و مقررات‌زدایی‌ها بوده است. به‌همین دلیل در کشورهای توسعه‌یافته افزایش نظارت‌ها به‌عنوان یکی از مطالبات عمومی و مطالبات سرمایه‌گذاران تبدیل شد و نهادهای ناظر به‌دنبال این هستند که سطح نظارت و کیفیت نظارت را توسعه بدهند.

کد خبر 229693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز