همشهری آنلاین: سخنگوی هیئت دولت، تصویب افزایش سرمایه شرکت ملی نفت و تعیین رئیس بیمه مرکزی را مهم‌ترین مصوبات امروز جلسه هیئت دولت عنوان کرد.

محمدرضا نوبخت سخنگوی دولت درباره مصوبات جلسه هیئت دولت گفت: اصلی‌ترین مصوبه امروز جلسه هیئت دولت افزایش سرمایه شرکت ملی نفت بود که با تصمیم اعضای هیئت دولت به تصویب رسید.

وی همچنین از انتصاب محمد ابراهیم امین به سمت ریاست کل بیمه مرکزی ایران خبر داد.

نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به مصوبه دیگر امروز جلسه هیئت دولت گفت: هیئت دولت توانست در خصوص 20 مورد از طرح‌های مطرح در مجلس شورای اسلامی که از سوی نمایندگان محترم ارائه شده بود و یک موضع واحد و کارشناسی نسبت به آنها اعمال می‌کرد، نظر کارشناسی خود را مشخص کند و دستگاه‌های ذیربطی که باید از نظر تعیین شده مجلس در دولت دفاع کنند، آن هم معین شد.

وی درباره ماهیت این طرح‌ها گفت: بیان جزئیات آنها خارج از حوصله است ولی اغلب شامل طرح‌هایی می‌شود که هم‌اکنون در مجلس جاری است و می‌توانید آنها را از دستور کار جاری مجلس بگیرید.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا طرح‌ها شامل لوایحی می‌شود که از سوی مجلس و یا شورای نگهبان خلاف قانون اساسی تشخیص داده شده است، گفت: خیر این طرح‌ها تنها به مسائلی بر می‌گردد که هم‌اکنون در دستور کل مجلس قرار دارد. 

مهمترین اظهارات نوبخت به نقل از فارس در زیر آمده است:

  • {درباره جزئیات اصلاحیه بودجه سال 92 و اینکه آیا قرار است ما کاهشی در میزان بودجه داشته باشیم} آنچه که در قانون بودجه سال 92 مطرح شده است، قابل تحقق نیست و عملکرد سال گذشته مجلس و بودجه پنج ماهه سال 92 به صراحت آن را نشان می‌دهد. 
     
  • بر این اساس ما باید یک رقم واقع‌بینانه را در دست داشته باشیم که بتوانیم روی آن حساب کنیم. اگر بر مبنای 210هزار میلیارد تومان باشد تمام دستگاه‌های اجرایی می‌رود و تعهد ایجاد می‌کنند و ما در ماه‌های پایانی متوجه می‌شویم که این مقدار تعهد ایجاد شده قابل تأمین نیست و اگر نکنیم مجبور می‌شویم تأمین منابع کنیم راحت‌ترین راه تأمین منابع استقراض از بانک مرکزی است که به معنای وارد کردن پول پرفشار است که تورم و پایه پولی را افزایش می‌دهد.
  • این تورم 44درصدی امروز که از کرات دیگر که نیامده است این هم حاصل تصمیم‌گیری‌های سال گذشته است که هیچ فردایی نداشته است غیر از برخی آثار روانی که در کوتاه‌مدت خود را نشان می‌دهد بقیه تصمیمات آثار خود را در درازمدت نشان می‌دهد.
  • ما تعهد کرده‌ایم که نگذاریم تورم افزایش پیدا کند. از این رو باید تمام تصمیماتی که منجر به کاهش تورم می‌شود را انجام دهیم یکی از آنها همین است اگر مجلس محترم با نظر کارشناسی با این لایحه دولت مواجه شود ما می‌توانیم عوامل ورودی تورم را مسدود کنیم.
  •  آنچه که در اصلاحیه لایحه بودجه سال 92 مطرح شده بود این است که سقف هزینه‌های بودجه را به میزان 210هزار میلیارد تومان که منابع قابل اطمینان است پائین بکشیم. البته منابعی که در بودجه است 140هزار میلیارد تومان است. 10هزار میلیارد تومان از این بودجه یک منبع اضافه کرده‌ایم تا مجبور نشویم میزان هزینه‌ها را و منابع را از حد معینی پائین‌تر بکشیم.
  • این 10هزار میلیارد تومان هم صرفاً برای طرح‌های عمرانی است که هم‌اکنون بیش از سه میلیون خانوار از این محل ارتزاق می‌کنند و اگر منابع دولت کاهش پیدا کند از طرح‌های عمرانی این کاهش انجام می‌شود و این به معنای کاهش حقوق و مزایای کسانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند و خلاف اصل 44 قانون اساسی است.
  • ‌ اصلاحیه که ما به بودجه داده‌ایم کاملاً منضبط است و سبب می‌شود همه دستگاه‌ها در بحث بودجه کاملاً منضبط باشند. من اطمینان دارم همکاران ما در هیئت محترم وزیران همه هم‌پیمان شدند که منافع ملی را ببینند و نه منابع بخشی خود را و به همین جهت خود آنها پذیرفته‌اند که کاهش سقف منابع بودجه‌ای را قبول کردند.
  •  همه اعضای هیئت وزیران این نکته را قبول کردند که اگر ما می‌خواهیم یک بودجه منضبط داشته باشیم نباید دستگاه‌ها را فراخ کنیم. در هر صورت این کارشناسی قوی‌ای روی این طرح صورت گرفته است و من تردید ندارم با توجه به اینکه نمایندگان خیرخواه اقتصاد کشورند این کار را می‌کنند. به این طرح رأی مثبت می‌دهند و اگر به فوریت آن رأی ندادند کاملاً قابل توجیه است.
  • نمایندگان محترم از امروز برنامه‌ریزی کرده بودند که وارد تعطیلات تابستانی شوند البته اینطور نیست که اینها به تعطیلی و مرخصی بروند،بلکه به حوزه‌های انتخابی خود می‌روند حتی به ما نیز گفتند که این طرح نباید دوفوریتی باشد چون بودجه یک شوری است، مانند یک طرح یک فوریتی بررسی می‌شود و به محض اینکه کمیسیون طرح را بررسی کرد، بلافاصله در قالب لوایح خارج دولت به صحن می‌رود و به تصویب می‌رسد و من فکر می‌کنم که ما تا اینجا با مجلس به خوبی پیش می‌رویم.
  • { میزان بودجه کسر شده در لایحه بودجه از چه منابع تامین می‌شود} ما توزیعی را که این کسر منابع از چه ارقامی می‌تواند باشد در لایحه پیش‌بینی کرده‌ایم. قطعاً‌ به میزان 10درصد از اعتبارات هزینه‌ای را کاهش خواهیم داد. بالاخره اعتبارات جاری دستگاه‌ها باید به درستی مصرف شود و از آنجا که نباید اعتبارات عمرانی مورد فشار بیش از اندازه قرار نگیرند ما به میزان هفت تا هشت هزار میلیارد تومان از منابع دیگر تأمین کرده‌ایم که خاصه در منابع عمران استفاده شود.
  • {درباره تأمین میزان یارانه‌ها و مدیریت پرداخت آن } ما در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها که هفت ماه دیگر از آن باقیمانده است نسبت به اعداد و ارقام موجود که به صورت یارانه نقدی پرداخت می‌شود معترض نمی‌شویم.
  •  اما برای مرحله دوم قرار شده است تا یک بازبینی و آسیب‌شناسی انجام شود تا ببینیم قانون چه می‌گوید، آیا آنچه که اجرا شد قانون بود و اگر اینطور نیست خودمان را اصلاح کنیم.
  • ‌ بعد از این آسیب‌شناسی ما به طور قطع خواهیم گفت که برای مرحله دوم چه خواهیم کرد. این اطمینان را داشته باشند تلاش ما در جهت بدتر کردن کارها نیست و همه جوانب را در نظر می‌گیریم. برخی تصمیمات می‌تواند یک وجه مثبت داشته باشد اما اگر ما وجه‌های دیگر را نبینیم دچار مشکل می‌شویم.
  • از آن بچه داخل گهواره تا انسان سالمند شریف که در آسایشگاه سالمندان هستند از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها متأثر و به نحوی از این منتفع هستند لذا اگر ما تصمیم درستی نگیریم یک عده از مردم دچار ضرر و زیان می‌شوند. ما هم‌اکنون نزدیک به 3500 میلیارد تومان را ماهانه توزیع می‌کنیم که همه آنها از افزایش قیمت‌ها نیست و در حال تقسیم کردن بخشی از بودجه عمومی هستیم.
  • اگر سؤال این است که آیا تمام اقشار جامعه باید از این بودجه استفاده کنند یا خیر ما تا پایان امسال هیچ تغییری در هدفمندی یارانه‌ها که سبب دگرگونی در برنامه زندگی مردم شود نخواهیم داشت و حتی پرداخت یارانه را به تأخیر نمی‌اندازیم.
  • نوبخت درباره پرداخت‌های ویژه به کارمندان دولت نیز گفت: هم‌اکنون آنچه که از قبل تصمیم‌گیری شده است، در حال پرداخت است و در این زمینه تعرضی انجام نمی‌شود.
کد خبر 229861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز