چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: امام جمعه هیدج گفت: شکستن قسم شرعی که به موجب آن نذری بر ذمه فرد است موجب کفاره می‌شود.

شکستن قسم

حجت‌الاسلام محمد نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: قسم در مواردی استفاده می‌شود که بخواهیم اهمیت موضوع را برای مخاطب نشان دهیم و این امر در قرآن کریم و از سوی خداوند متعال نیز انجام شده است که خداوند کریم در آیات متعدد و به موارد مختلفی قسم یاد کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال خداوند متعال در ابتدای سوره مبارکه شمس به موارد مختلفی از جمله خورشید و نور آن، ماه و آسمان و آن کسی که آسمان را بنا کرده، به زمین و روح آدمی و آن کسی که روح آدمی را موزون کرده است سوگند یاد کرده تا در آیه شریفه 9 این سوره تاکید کند " هر کس نفس خود را پاک و تزکیه کرده رستگار شده است ".

نوری تصریح کرد: در حال حاضر شاهد رواج قسم به خدا و ائمه در امور روزمره و توسط برخی از افراد هستیم که باید توجه داشت قسم مانند امور شرعی دیگر از جایگاه خاصی برخوردار است و احکام خاص خود را دارد.

امام جمعه هیدج با اشاره به انواع قسم تاکید کرد: "قسم واجب " در جایی است که به واسطه آن می‌توان از حق و آبروی کسی دفاع کرد و مانع از ضایع شدن حقوق فردی شد و در مقابل آن " قسم حرام " در جایی است که به واسطه آن حق و یا آبروی شخص دیگر را ضایع کنیم.

این کارشناس مسایل مذهبی در ادامه در خصوص " قسم دروغ " خاطرنشان کرد: این نوع از قسم باعث از بین رفتن حق فرد دیگر نمی‌شود ولی از آنجا که در رابطه با امر دروغ است لذا حرام محسوب می‌شود.

نوری در مورد قسم‌هایی که در زندگی روزمره افراد به کار برده می‌شود، گفت: این نوع از قسم که در کارهای معمولی و امور روزمره به وفور به کار برده می‌شود " قسم مکروه " است و حتی باید توجه داشت مداومت در قسم خوردن نیز مکروه است و باید از آن اجتناب کرد.

امام جمعه هیدج در خصوص قسم‌هایی که موجب ادای نذر می‌شوند، گفت: در مواردی که فرد برای ادای امری قسم یاد کند باید آن مورد را حتما اجرا کند که این نوع قسم به واسطه نذر واجب می‌شود.

وی افزود: البته باید توجه داشت این گونه قسم توجیه و رجحان اخلاقی داشته باشند که از آن جمله می‌توان به صله رحم و یا قسم بر ختم قرآن و یا حتی ترک سیگار و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

نوری با تاکید بر این‌که «شکستن قسم شرعی که به واسطه ادای قسم واجب شده است کفاره دارد» خاطرنشان‌کرد: طبق قول بیشتر علما " حنث قسم " کفاره دارد که شامل سه روز روزه متوالی و یا اطعام و یا پوشاندن ۱۰ فقیر و یا آزاد کردن یک برده است.

امام جمعه هیدج تصریح کرد: هر چند حنث ناشی از اکراه، اجبار، فراموشی، خطا، جهل یا اضطرار موجب کفاره نمی‌شود.

کد خبر 229854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز