گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت بیش از یک سال از توقف ثبت سفارش کالاهای لوکس و مصرفی، تداوم توزیع این کالاها زمینه گرانفروشی را فراهم کرده است.

لوازم خانگی

توقف ثبت سفارش و واردات کالاهای مشمول اولویت 10در حالی ادامه دارد که اکنون انواع کالاهای مصرفی و لوکس خارجی تولید شده با فناوری روز به وفور اما با قیمت‌های بالاتر و با برچسب طرح شبنم به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.برخی وارد‌کنندگان خاص که با دورزدن قانون نسبت به واردات انحصاری این کالاها اقدام می‌کنند زمینه تداوم عرضه و گرانفروشی این محصولات را فراهم کرده و دستگاه‌ها نیز با اظهار بی‌اطلاعی از گرانفروشی این کالاها اقدامی برای برخورد با متخلفان نمی‌کنند.

لوازم خانگی‌ معروف کره‌ای ازجمله کالاهایی است که مشخص نیست چگونه به‌رغم توقف حدود یکساله ثبت سفارش با فناوری روز و به‌وفور در بازار یافت شده و اعلام ممنوعیت ثبت سفارش این کالاها تنها زمینه افزایش بیش از 100درصدی قیمت آنها در بازار را فراهم کرده است.

خودروهای لوکس از دیگر کالاهای مشمول اولویت 10کالایی است که با وجود ممنوعیت ثبت سفارش، واردات آنها ادامه داشته و روزبه روز با قیمت‌های بالاتری به مشتریان فروخته می‌شود. برخی تداوم واردات و توزیع این کالاها با قیمت‌های بالاتر در بازار را ناشی از سوءاستفاده برخی وارد‌کنندگان خاص از خلأ قانونی موجود در گمرکات کشور، رانت‌های اطلاعاتی و دور زدن قانون با امضاهای طلایی قلمداد می‌کنند.

کد خبر 229724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز