مدتی است بازار خوراکی‌ها روی آرامش دیده است.

مواد غذایی

این را هم گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد و هم بررسی‌های میدانی.گزارش رسمی بانک مرکزی تأیید می‌کند که قیمت 5گروه کالایی خوراکی پرمصرف در مناطق شهری ایران در نخستین هفته‌ماه جاری کاهش یافت و قیمت 3گروه کالایی هم بدون تغییر مانده است.بر اساس این گزارش در هفته نخست شهریورماه نسبت به هفته آخر مردادماه امسال میانگین قیمت تخم‌مرغ، حبوبات، سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه و چای ارزان‌تر شده و قیمت برنج و گوشت قرمز و روغن نباتی هم تغییری نکرده است. براساس این گزارش تنها لبنیات، گوشت مرغ و قندوشکر رشد قیمتی بین یک دهم تا نزدیک به 3درصد را تجربه کرده است. آرامش نسبی در قیمت کالاهای پرمصرف باعث شده تا نگرانی معیشتی نزد مردم فروکش کند. مسئولان دولتی وعده داده بودند در 100روز نخست عمر دولت افسار قیمت‌های فزاینده را بکشند.


گزارش هفتگی بانک مرکزی از نوسان قیمت کالاهای خوراکی پرمصرف نشان می‌دهد که حتی رشد قیمت برخی کالاها ازجمله میوه و سبزی‌های تازه در هفته نخست شهریور نسبت به هفته نخست مردادماه امسال منفی شده است. بانک مرکزی می‌گوید:در هفته نخست این‌ماه نسبت به هفته آخر ‌ماه پیش قیمت تخم‌مرغ کاهش داشته و شانه‌ای 76تا 105هزار ریال به فروش رسید. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک ثابت بود و قیمت برنج داخله درجه‌2 اندکی افزایش یافت. در گروه حبوب، بهای لوبیا سفید بدون تغییر بود. قیمت لوبیا قرمز افزایش جزئی ولی بهای سایر اقلام این گروه کاهش داشت.

به گزارش همشهری، روند کاهشی قیمت کالاهای پرمصرف سبد خانوار در یک‌ماه اخیر باعث شده تا انتظارات تورمی مردم هم کمتر شود و التهاب ناشی از احتمال افزایش قیمت‌ها فروکش کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک در هفته‌های اخیر با نشست‌های فوق‌العاده مشکل واردات برخی کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید را هم برطرف کرده‌اند تا هزینه تولید کالاها و اقلام خوراکی کاهش یابد و کالاهای یادشده با قیمت ارزان‌تری نسبت به هفته‌های پایانی عمر دولت پیشین در اختیار مردم قرار گیرد.

دست کشیدن دولت از سیاست‌های ناکارآمد نظیر اعمال سیاست‌های تعزیری و برخورد با فعالان اقتصادی به‌ویژه تولیدکنندگان هم عاملی شده تا آنها با آسودگی خاطر به تولید بیشتر روی آورند و کالاها با سرعت و قیمت مناسب‌تری در بازار عرضه شود. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با بهبود فضای کسب و کار، مدیریت انتظارات تورمی و کاهش هزینه تولید روند کاهشی قیمت‌ها در ماه‌های آینده ادامه یابد و از شتاب قیمت‌ها جلوگیری شود.

کد خبر 230138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز