سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفتمین جشنواره موسیقی جوان در حالی در آستانه برگزاری است که دبیر اجرایی آن تاکید کرد: این جشنواره ستاره محور نبوده و به دنبال پرکردن سالن‌های دو هزار نفری نیستیم.

جشواره موسیقی

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دبیر جشنواره در این‌باره گفت: هفتمین جشنواره موسیقی جوان به همت انجمن موسیقی ایران و با هدف شناسایی استعدادهای جوان در عرصه موسیقی است.

هومان اسعدی ادامه داد: یکی از اهداف ما بروز خلاقیت‌ها بر مبنای سازهای کلاسیک ایرانی است و در این راستا 749 اثر به دبیرخانه رسیده است و از این میان هشت کمیته تخصصی که هر کمیته دارای سه داور است‌، 149 اثر را برای حضور در جشنواره برگزیدند.

او از حسین علیزاده ،‌ شهرام ناظری‌، داریوش طلایی‌، مجید کیانی‌ و رامبد صدیف به عنوان شورای سیاستگذاری جشنواره یاد کرد و گفت: هیات داوران نیز از همین ترکیب تشکیل شده است اما محمد موسوی و علی اکبر شکارچی نیز در بخش داوری سازهای نی و کمانچه حضور پیدا می‌کنند.

اسعدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا پایان‌نامه دانشجویان نیز در این جشنواره مبنا قرار می‌گیرد یا خیر،‌ گفت: بنده علاقه‌مند بودم که جشنواره دارای بخش‌های پایان‌نامه و تحقیقات نیز باشد اما در زمان کم برای برنامه‌ریزی این مقوله امکان‌پذیر نشد.

این استاد دانشگاه درباره جنبه‌های حمایتی جشنواره نیز بیان کرد: جشنواره در واقع شناسایی استعدادها است و در وهله بعدی نیز این استعدادها باید حمایت شوند یکی از پیشنهادات این است که از آثار برگزیده جشنواره لوح فشرده‌ای برای انتشار تهیه شود که به گونه‌ای موجب تشویق برگزیدگان قرار گیرد.

اسعدی درباره بخش‌های جشنواره هفتم توضیح داد: در بخش تک نوازی شرکت‌کنندگان در سه رده سنی 10 تا 15 سال‌، 16 تا 21 و 22 تا 27 سال رقابت خواهند کرد و در بخش تک خوانی شرکت کنندگان در رده‌های سنی 15 تا 21 و 22 تا 27 سال هستند.

او خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه جشنواره چند سال در برگزاری با وقفه روبرو بوده است رده سنی 27 سال را در نظر گرفتیم تا این گروه نیز بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند.

وی حضور گسترده شرکت کنندگان شهرستانی در جشنواره هفتم را موجب خوشحالی دانست.

به گزارش ایسنا‌، در نشست خبری که صبح 12 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شده بود،‌ علی ترابی نیز در سخنانی مطرح کرد: جشنواره موسیقی جوان پس از شش سال وقفه دوباره برگزار می‌شود و تاثیراتی که این جشنواره در سال‌های برگزاری‌اش داشت ما را وادار کرد تا جای خالی آن را پر کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره گفت: امسال موفق شدیم جشنواره را در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار کنیم اما از طرفی رده سنی شرکت کنندگان گسترده‌تر شده است تا فرصت‌های بیشتری را فراهم کنیم. حضور هومن اسعدی به عنوان دبیر نیز در این جشنواره موثر است و امیدوارم جشنواره هفتم بنیانی اساسی داشته باشد و دیگر به وقفه نیفتد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره موازی بودن فعالیت‌های جشنواره‌های فجر و جوان اظهار کرد: تفکری باعث شده بود که جشنواره موسیقی فجر گسترده‌تر شود و این تفکر باعث حذف شدن جشنواره جوان بود. امیدواریم در آینده جشنواره‌ها به صورت تخصصی‌تر در حوزه‌های مختلف برگزار شود و شاهد تفکر لازم پشت این جشنواره‌ها باشیم.

وی افزود: از آنجا که متوقف کردن هر جریانی راحت است اما راه اندازی دوباره آن و تهیه امکانات کار دشواری است وقتی جشنواره‌ای شش سال برگزار نشده است حتی موضوعیت خود را از دست داده است اما از آنجایی که فضایی نبود تا جوانان حاصل توانایی های خود را نشان دهند. اصرار داشتیم از این توقف چند ساله جلوگیری شود و موافقت برگزاری جشنواره را گرفتیم. بنابراین امسال تنها در حوزه کلاسیک ایرانی فعالیت می‌کنیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر وجه تمایز جشنواره هفتم با دوره‌های قبل جشنواره‌ گفت: فکر می‌کنم وجه تمایز جشنواره امسال شورای سیاست گذاری آن است که چنین ترکیبی بی‌سابقه قلمداد می‌شود.

ترابی درباره آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: آمار رسیده از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره از طرفی خوشحال کننده و از طرفی نگران کننده است که جا دارد تحلیل گران هم نظراتی را درباره آن ارائه کنند. مثلا برای ساز سنتور 270 نفر متقاضی وجود داشت اما سازهایی مثل عود 21 متقاضی و ساز قانون 23 متقاضی داشت که این آمار در ساز نی هم قابل تامل بود.

دبیر اجرایی جشنواره اظهار کرد: فکر می‌کنم این جشنواره فضایی باشد تا کسانی که به دنبال نوازنده خوب هستند در این جشنواره حضور پیدا کرده و استعدادها را شناسایی کنند اما باید تاکید کنم که این جشنواره ستاره محور نیست و به دنبال پر کردن سالن‌های دو هزار نفری نیستیم اما باید این نکته را در نظر داشت که جشنواره موسیقی جوان در آینده موسیقی کشور تاثیرگذار است.

ترابی جوایز این جشنواره را نیز علاوه بر وجه نقد و تندیس جشنواره لوح تقدیری دانست که توسط اعضای شورای سیاست گذاری امضا خواهند شد.

او اعلام کرد: هفتمین جشنواره موسیقی جوان 22 تا 25 شهریور ماه در سالن رودکی برگزار خواهد شد و آئین اختتامیه 27 شهریور ماه در تالار وحدت است.همچنین حضور در اجراهای زنده جشنواره برای عموم آزاد است.

کد خبر 229714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز