همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد افزایش بیش از اندازه آفات نباتی و نیز گرم شدن درجه حرارت زمین، امنیت غذایی مردم جهان را به شدت تهدید می‌کنند.

global warming

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، به گفته دانشمندان انگلیسی، افزایش بیش از اندازه آفات نباتی از جمله حشرات، قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها که جابجایی کالاها اصلی ترین دلیل این افزایش است به همراه گرمایش زمین که سبب می‌شود این آفات بتوانند در شرایط جغرافیایی جدید به آسانی خود را با محیط انطباق دهند، امنیت غذایی مردم جهان را تهدید می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند آفات نباتی در همه انواع آنها، هر ساله حدود سه کیلومتر از لحاظ عرض جغرافیایی به قطب شمال و جنوب پیشروی می‌کنند.

دانشمندان همچنین از ارتباطی مستقیم میان افزایش دمای کره زمین طی 50 سال گذشته و افزایش مقدار آفات نباتی در سرتاسر جهان خبر دادند.

محققان با علم به اینکه بین 10 تا 16 درصد از زمین های کشاورزی در سطح کره زمین به سبب فعالیت آفات نباتی از بین رفته‌اند، می‌گویند افزایش بی رویه این آفات امنیت غذایی جهان را به شدت تهدید می‌کند.

دن ببر (Dan Bebber) از دانشگاه اکستر (Exeter) در انگلیس می‌گوید اگر آفات نباتی همچنان به پیشروی خود به سمت قطب‌ها ادامه دهند و زمین هم بیش از پیش گرم شود، افزایش جمعیت کره زمین و تخریب زمین‌های کشاورزی، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی مردم در سرتاسر این کره خاکی به شمار خواهد رفت.

محققان می‌گویند برای متوقف کردن روند نابودی زمین‌های کشاورزی با توجه به افزایش دمای زمین، باید تلاش‌های بیشتری برای جلوگیری از افزایش رشد و فعالیت آفات نباتی و انتقال آنها از نقطه‌ای به نقطه دیگر از این کره خاکی صورت بگیرد.

دانشمندان برای این تحقیق، پیشروی 612 نوع آفت نباتی را طی 50 سال مورد مطالعه قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که روند پیشروی آفات نباتی به سمت قطب های کره زمین، در مناطقی که قبلا عاری از آفات بودند، با افزایش دمای هوا ارتباط مستقیم دارد.

کد خبر 229501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز