همشهری آنلاین: مطالعات دانمشندان علوم زمین دانشگاه آکسفورد انگلیس نشان می‌دهد اگر انتشار گاز دی اکسید کربن در جو کاهش یابد، ۳۰۰ هزار سال طول خواهد کشید تا زمین بتواند خود را احیا کند

به گزارش ایرنا، دانشمندان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند در صورت کاهش اکسید کربن موجود در هوا، ۳۰۰ هزار سال زمان لازم است تا زمین دوباره بتواند خود را بازسازی کند.

به گفته این دانشمندان در طول ۹۳,۵ میلیون سال، دمای آب اقیانوس در منطقه استوا، ۳ درجه سانتی گراد افزایش یافته و مناطق مرده در کف اقیانوس ظاهر شده‌اند. به همین دلیل زمین ۵۳% از انواع گونه‌های دریایی‌اش را از دست داده است.

پیش از این در یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۸، افزایش قابل توجه فعالیت‌های آتشفشانی در کف اقیانوس‌ها دلیل افزایش دمای اقیانوس معرفی شده بود.

محققان می‌گویند: برای بیش از ۱۰ هزار سال، نزدیک به ۱۰ میلیارد تن دی اکسید کربن در جو زمین آزاد شده است و گرم شدن زمین باعث افزایش دمای اقیانوس‌ها می‌شود.

محققان در این تحقیقات از سه منطقه در قاره اروپا، سنگ‌های رسوبی متعلق به اواخر دوره کرتاسه را جمع آوری و میزان ایزوتوپ ۷ لیتیوم را در آنها اندازه گیری کردند. هرچه این ایزوتوپ از مقدار بالاتری در سنگ برخوردار باشد تغییرات شیمیایی حاصل از دی اکسید کربن موجود در باران در آنها بیشتر خواهد بود.

آنها با این فرضیه که دی اکسید کربن موجود در جو در آب باران حل می‌شود، آزمایشات خود را انجام دادند.

نتایج نشان می‌دهد گرمایش زمین سبب افزایش دی اکسید کربن در جو می‌شود. آب باران پس از رسیدن به سطح زمین با سنگ‌های بازالتی و گرانیتی واکنش شیمیایی می‌دهد و مواد حاصل از این تغییر شکل سنگ‌ها به سمت اقیانوس‌ها جاری می‌شوند. این مواد سبب سرد شدن تدریجی و طبیعی محیط اقیانوس می‌شوند و زندگی موجودات درون اقیانوس را دستخوش تغییر می‌کنند. در نتیجه جو زمین شروع به سرد شدن تدریجی خواهد کرد.

به گفته این دانشمندان زمین برای احیای خود و رسیدن به دمای متعادل به ۳۰۰ هزار سال زمان نیاز دارد.

کد خبر 225884
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز