گروه اجتماعی: شهریور امسال پرترددترین‌ ماه در ۱۰سال گذشته است.

جاده

این خبر که رئیس پلیس راهور آن را اعلام کرده، بدان معناست که جاده‌ها در شهریور 92 خطرناک‌تر از 120‌ماه پیش از خود است. این در حالی است که فقط در 4‌ماه نخست امسال ۶۰۸۳ نفر در حوادث رانندگی جان باخته‌اند؛ یعنی بیش از 2نفر در هر ساعت. به این ترتیب بی‌احتیاطی رانندگان در پرترددترین ماه 10 سال اخیر، می‌تواند‌ تلفاتی بسیار بیشتر از این تعداد کشته داشته باشد، حال آنکه این تعداد به جز آمار قطع عضوهای دائمی و جراحت‌های پررنج و پرهزینه است.

به گفته سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز عامل 50درصد تصادفات جاده‌ای است و بعد از آن خستگی و خواب‌آلودگی جزو مهم‌ترین علل است. کسی نمی‌تواند فکر کند که مرگ برای دیگران است و یک غفلت ساده خسارات جبران‌ناپذیری را به‌وجود می‌آورد.

شهریور، ‌ماه بسیار گرمی است و به‌دلیل یکنواخت بودن بسیاری از جاده‌های کشور خستگی در رانندگان به‌وجود می‌آید، به‌همین دلیل از تمامی رانندگان می‌خواهم به ازای هر دو ساعت رانندگی حتماً 15دقیقه استراحت کنند. مومنی با اعلام اینکه در شهریور‌ماه امسال هر ساعت 371خودرو در جاده‌های کشور تردد کرده‌اند، افزود: این آمار سال گذشته 330خودرو بود که نشان‌دهنده افزایش 12درصدی سفرهاست. این در حالی است که هر ساعت 1400خودرو از محور چناران به مشهد تردد می‌کنند. او از کاهش 800کشته در تصادفات 5 ماه نخست امسال خبر داد و افزود: شهریور امسال پرترددترین ‌ماه در 10سال گذشته بوده است این در حالی است که این‌ ماه علاوه برپرترددبودن، پرحادثه نیز هست. به‌عنوان مثال، تا‌کنون 7.5 میلیون خودرو در جاده مشهد تردد کرده‌اند که این آمار سال گذشته 6میلیون تردد بود.

رئیس پلیس راهور از افزایش 5هزار نفری پلیس در جاده‌های کشور خبر داد و افزود: تمهیدات لازم را برای‌ ماه پایانی تابستان درنظر گرفته‌ایم و با استفاده از سایر نیروهای کمکی راهور اکنون 45هزار پلیس در جاده‌های کشور حاضر هستند، ضمن اینکه در طرح تابستانه از 30فروند بالگرد نیز استفاده می‌کنیم. پلیس به‌منظور کاهش تصادفات و حجم ترافیک محدودیت‌های تردد زمانی و مکانی را اجرا می‌کند تا بتوان ترافیک را مدیریت کرد. در‌ ماه شهریور هوا گرم‌تر شده و تمرکز راننده‌ها‌ به‌خاطر نزدیکی به مهرماه و کارهای آن زمان کاهش می‌یابد. از مردم می‌خواهیم سفرهای خود را به روزهای پایانی شهریور موکول نکنند.

گزارش پزشکی قانونی، روشن می‌کند که محدوده خطر در 4ماه نخست امسال در کدام جاده‌ها و در چه شرایطی بوده است.براساس این گزارش، از کل تلفات حوادث رانندگی 4ماه نخست امسال ۳ هزار و 919نفر در جاده‌های برون‌شهری، هزار و 645نفر در مسیرهای درون‌شهری، 486نفر در مسیرهای روستایی و 33نفر در مسیرهای نامعلوم جان باخته‌اند.در این مدت همچنین 113هزار و 526نفر در حوادث رانندگی مصدوم شدند و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد 81هزار و 882نفر مرد و 31هزار و 644نفر زن بودند.

آمار مصدومین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.5درصد افزایش یافته است. این گزارش می‌افزاید: در تیر‌ماه امسال هزار و 560نفر در حوادث رانندگی جان باختند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌ها هزار و 933نفر بود، 19.3درصد کاهش یافته است.از کل فوتی‌های حوادث رانندگی تیر یکهزار و 206نفر مرد و 354نفر زن بودند. همچنین در تیر‌ماه امسال از کل فوتی‌های حوادث رانندگی یکهزار و 14نفر در جاده‌های برون‌شهری، ‌437نفر در مسیرهای درون‌شهری، 102نفر در محورهای روستایی و ۷ نفر در مسیرهای نامعلوم جان باختند. براساس این گزارش در تیرماه امسال 31هزار و 920نفر مصدوم به‌دنبال حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور ارجاع شدند که 23هزار و 363نفر آنان مرد و 8هزار و 557نفر دیگر زن بودند. آمار مصدومان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4.1 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 229260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز