شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق شدند در محیط آزمایشگاه مغز انسان را در مقیاس مینیاتوری رشد دهند تا به این وسیله به شناخت بهتری از اختلالات عصب شناختی دست یابند

تولید آزمایشگاهی مغز انسان

به گزارش مهر، این ساختار که به اندازه یک نخود است به همان سطح از رشد یک جنین 9 هفته‌ای رسیده که توان اندیشه ندارد. این مطالعه که  زمینه را برای بررسی بیماری‌های نادر فراهم می‌کند.

متخصصان مغز و اعصاب نتایج این تحقیقات را حیرت انگیز و جذاب توصیف کرده‌اند چرا که مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین ساختارهای موجود در جهان است.

دانشمندان موسسه زیست شناسی مولکولی آکادمی علوم اتریش توانسته‌اند برخی از مراحل اولیه رشد این عضو را در آزمایشگاه تولید کنند. آنها در این پژوهش، از سلول‌های بنیادی جنینی یا سلول‌های پوستی بالغ برای تولید بخشی از جنین استفاده کردند که مغز و نخاع را می‌سازد.

دانش پژوهان اتریشی این ترکیب را در قطرات ریزی از ژل قرار دادند تا داربستی برای رشد بافت ایجاد کنند. آنها سپس این ترکیب را در یک بیوراکتور چرخان - محیط مغذی دارای مواد غذایی لازم و اکسیژن - قرار دادند.

این سلول‌ها توانستند رشد کنند و خود را به مناطق مجزای مغزی مانند قشر مغز، شبکیه، و به ندرت هیپوکامپ اولیه که به شدت در حافظه یک مغز کاملا رشد کرده بالغ نقش دارد، سازماندهی کنند.

محققان مطمئن هستند که این شیوه بسیار شبیه رشد مغز در جنین تا سن 9 هفتگی است. این بافت‌ها پس از دو ماه به حداکثر اندازه خود یعنی چهار سانتی‌متر رسیدند.

این "مینی مغزها" به مدت یک سال زنده ماندند اما اندازه‌شان بزرگ‌تر نشد چرا که هیچ جریان خونی در آن وجود نداشت و فقط بافت مغز بود. از این رو مواد غذایی و اکسیژن نمی‌توانستند به درون این ساختار مغز مانند راه یابند.

دکتر جرگن کنوبلیچ، یکی از محققان این پروژه گفت: این شبه مغز ما وسیله مناسبی برای مدل سازی رشد مغز و مطالعه فرایندهایی است که به نارسایی در این رشد منجر می‌شود.

وی افزود: در نهایت می‌خواهیم به مطالعه اختلالات رایجی مانند شیزوفرنی و اوتیسم برسیم. این بیماری‌ها خود را در سنین بزرگسالی بروز می‌دهند اما نقص‌های ایجاد شده در زمان رشد مغز عامل شکل گیری این بیماری‌ها بوده است.

این پژوهشگران می‌گویند شیوه نوین آنها می‌تواند به جایگزینی موش‌های آزمایشگاهی در تحقیقات دارویی منجر شود که درمان‌های نوین بر روی بافت مغز واقعی آزمایش می‌شوند.

محققان پیش از این توانسته‌اند سلول‌های مغزی را در آزمایشگاه تولید کنند اما این شیوه محققان اتریشی نزدیک‌ترین شباهت را به ساخت مغز انسان دارد.

کد خبر 229208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز