یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کریستینا فرناندز،رئیس‌جمهور آرژانتین که به تشخیص پزشکان دچار"هماتوم ساب‌دورال" (تجمع خون در زیر سخت‌شامه مغز) شده است، مجبور است یک ماه را در خانه بماند و از فعالیت‌های سیاسی کناره بگیرد.

Cristina Fernandez

به گزارش رویترز رئیس‌جمهور 60 ساله آرژانتین در ماه اوت پیش دچار ضربه مغزی شده بود، به گفته سخنگویش آلفردو سوسینامارو، در آن زمان پزشکان مشکلی در او تشخیص ندادند.

معاون رئیس‌جمهور، آمادو بودو، سفرش به فرانسه را کوتاه کرده و به آرژانتین برگشته است تا وظایف رئیس‌جمهور را به عهده بگیرد.

فرناندز به شدت مشغول کارزار برای انتخابات کنگره این کشوره بود که در 27 اکتبر برگزار می‌شود. نظرسنجی‌های اخیر بیانگر این بود که دولت ممکن است کنترل کنگره این کشور را از دست بدهد، و در نتیجه فرناندز بخت اصلاح قانون اساسی برای نامزد شدن برای سومین دوره در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2015 را از دست خواهد داد.

فرناندز هفته گذشته برای چکاپ در یک بیمارستان تخصصی قلب و عروق در بوئنوس آیرس پذیرش شده بود و پزشکان در حین معاینات خونریزی مغزی او را تشخیص دادند.

به گفته کارشناسان اینکه پزشکان بیمارستان تصمیم گرفته‌اند فرناندز را مرخص کنند و فقط استراحت را برایش تجویز کنند، نشان می‌دهد که این هماتوم آنقدر کوچک بوده است که خطر چندانی نداشته است و نیازی به تخلیه آن از راه جراحی نبوده است.

فرناندز که از سال 2007 رئیس‌جمهور آرژانتین است سال گذشته با تشخیص سرطان تیروئید تحت عمل جراحی قرار گرفت و غده تیروئیدش خارج شد، اما آزمایش‌ها بعدی نشان داد که بافت تیروئید او سرطانی نیست.

dura mater

 شوهر  خانم فرناندز، رئیس جمهور سابق نستور کیرشنر، نیز  در سال 2010 به علت حمله قلبی درگذشت.

پرده‌ای به نام مننژه مغز را می‌پوشاند که در "هماتوم ساب‌دورال" خون بین سخت‌شامه، بیرونی‌ترین لایه مننژ که به جمجمه می‌چسبد، و عنکبوتیه (آراکنوئید)، لایه میانی مننژ، تجمع پیدا می‌کند. این تجمع خون معمولا ناشی از پارگی وریدهای پل‌زننده در فضای زیرسخت‌شامه در نتیجه ضربات وارد بر سر است. 

خونریزی زیرسخت‌شامه مغز ممکن است باعث افزایش فشار درون‌جمجه شود، و این افزایش فشار ممکن است باعث تحت فشار قرار گرفتن و آسیب‌دیدن بافت مغزی شود. خونریزی زیر‌سخت‌شامه اگر به طور حاد رخ داده باشد، در اغلب موارد مرگبار است و نیاز به تخلیه فوری خون با جراحی دارد. خونریزی زیرسخت‌شامه شکل مزمن در آن تجمع خون به تدریج رخ می‌‌دهد، در صورت درمان مناسب پیش‌آگهی بهتری دارد.

خونریزی زیر‌سخت‌شامه در سالمندان شایع‌تر است، زیرا در سنین بالا مغز به طور طبیعی روی خودش جمع می‌شود، در نتیجه وریدهای پل‌زننده در فضای زیرسخت‌شامه تحت کشش قرار می‌گیرند، در نتیجه در سالمندان حتی با ضربه سر ملایم با احتمال بیشتری ممکن است این وریدها پاره شوند، و خونریزی رخ دهد.

این عارضه ممکن است در برخی از افراد بی علامت است. اما بسته به میزان خون تجمع‌یافته در زیر سخت‌شامه و محل فشار توده خون به مغز ممکن است علائمی شامل اختلال حافظه، سردرد، تشنج، خواب‌آلودگی، اشکال در صحبت کردن، بلع یا راه رفتن، بیحسی در دست‌ها و پاها وصورت، و اغتشاش شعور و اغما بروز کند.

کد خبر 233985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز