همشهری آنلاین: فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، می‌گوید هر کاری باید با هدف یافتن راه حل سیاسی برای حل‌وفصل بحران سوریه انجام شود.

به گزارش پرس تی وی، اولاند این اظهارات را روز پنج‌شنبه (۷ شهریور، ۲۹ اوت) پس از دیدار با احمد الجربا، رئیس ائتلاف ملی سوریه، در پاریس، پایتخت فرانسه بیان کرد.

رئیس جمهور فرانسه از قدرت‌های جهان خواست «تشدید خشونت» در سوریه را متوقف کنند.

اولاند گفت: «همه تلاش‌ها برای یافتن راه حل سیاسی باید انجام شود اما این اراده تنها زمانی محقق خواهد شد که جامعه جهانی قادر به متوقف کردن تشدید خشونت‌ها در سوریه باشد. این حمله شیمیایی تنها نمونه‌ای از این خشونت‌ها است.»

بااین حال، رئیس جمهور فرانسه بار دیگر تکرار کرد که پاریس «همه کمک‌ها، همه حمایت‌های سیاسی و همچنین کمک‌های انسان‌دوستانه و پزشکی» خود را در اختیار گروه‌های مخالف سوریه قرار می‌دهد.

این در حالی است که پیش‌تر، فرانسه به همراه امریکا و انگلیس با طرح اتهام استفاده حکومت دمشق از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان خود، از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت کرده است.

درخواست برای حمله نظامی به سوریه پس از آن افزایش یافت که رئیس ائتلاف به اصطلاح ملی سوریه ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) ادعا کرد که در پی حمله شیمیایی نیروهای دولتی به پایگاه‌های شبه نظامیان در مناطق عین ترما، زملکا و جوبر حدود ۱۳۰۰ تن جان باختند.

دومنیک دو ویلپن، وزیر خارجه پیشین فرانسه، روز چهارشنبه گفت که اقدام نظامی «راه حلی مناسب» برای بحران جاری در سوریه است.

همچنین، دوویلپن که به دلیل سخنرانی سال ۲۰۰۳ در سازمان ملل علیه حمله نظامی تحت امر امریکا به عراق مشهور است، گفت که اقدام نظامی علیه سوریه «هر گونه حل‌وفصل سیاسی و دیپلماتیک» بحران این کشور را به تاخیر می‌اندازد.

ناآرامی‌های خونین از سال ۲۰۱۱ گریبان‌گیر سوریه است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه حمایت می‌کنند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۳ مرداد (۲۵ ژوئیه) گفت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور کشته و هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

کد خبر 229049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز