همشهری آنلاین: در ملاقات لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور، روابط ایران و فرانسه، موضوع هسته‌ای، حقوق بشر و تحولات منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

لورن فابیوس

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در این دیدار با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران و ارسال پیام تبریک اولاند، رئیس جمهوری فرانسه برای وی اظهار داشت: ایران یک ملت و یک کشور بزرگ و مهم است. ارزیابی ما از نتیجه انتخابات از سوی ملت ایران این بود که بنا به تصمیم ملت، یک تحول در ایران به وقوع پیوسته است و این تصمیم متعلق به ملت ایران است و ما هرگز دخالتی در امور داخلی ایران نمی کنیم.

فابیوس با اشاره به ویژگی های روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران از آمادگی وی برای دیالوگ استقبال و ضمن خاطرنشان نمودن تحولات در سوریه و اختلاف نظرهای موجود در این خصوص بر ضرورت دستیابی به راه حل سیاسی از طریق دیالوگ تاکید کرد.

فابیوس همچنین با تشریح دیدگاه های فرانسه در قبال موضوع هسته ای ضرورت دیالوگ و کار روی پیشنهادات ملموس برای رفع نگرانی های موجود در برنامه هسته ای ایران را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش مهر، آهنی سفیر کشورمان در پاسخ، با اشاره به ظرفیت های وسیع همکاری بین دو کشور از دیالوگ مستقیم برای تامین منافع مشترک و کمک به یافتن راهکارهای مناسب برای بحران های منطقه ای استقبال نمود

سفیر کشورمان همچنین ضمن تشریح وضعیت میدانی در سوریه و ابراز نگرانی از تسلط گروه های افراطی بر سرنوشت مردم و سرایت ناآرامی های سوریه به دیگر کشورهای منطقه اظهار داشت: در تلاش برای دستیابی به راهکارها بایستی دقت نمودکه این برداشت به ملت سوریه داده نشود که دیگران برای آینده آنها تصمیم می گیرند.

سفیر کشورمان در فرانسه رسیدن به تفاهم در برنامه هسته ای  را از طریق گفتگو و در شرایط آرام و فارغ از جو فشار و تحریم کاملاً امکان پذیر دانست.

آهنی همچنین با اشاره به تحولات اساسی در ایران در زمینه دموکراسی و حقوق بشر از رویکردهای گزینشی در قبال موضوع حقوق بشر و استفاده ابزاری از آن انتقاد کرد.

کد خبر 226242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز