گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: شیوع ویروس کرونا در خاورمیانه برای نخستین‌بار در سال۲۰۱۲ آغاز شد و تاکنون به ۹کشور گسترش یافته است.

حج

همین عامل سبب شده است تا مقامات سازمان بهداشت جهانی این بیماری را دست‌کم نگیرند و توصیه‌های ویژه‌ای برای پیشگیری از ابتلای افراد به ویروس کرونا ارائه دهند.افرادی که به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری مزمن ریه و نقص ایمنی بدن مبتلا هستند، احتمال ابتلا به بیماری‌ها در دوران سفر حج ازجمله ویروس کرونا در آنها افزایش می‌یابد، بنابراین بهتر است زائران بیمار قبل از سفر، توسط پزشک ویزیت شوند و آمادگی آنها برای سفر حج امسال توسط پزشک معتمد تأیید شود.

شست‌وشوی دست با آب و صابون و به دفعات، مدنظر قرار دادن سلامت غذای مصرفی حین مسافرت، پرهیز از خوردن گوشت نیم‌‌پز و غذاهایی که در شرایط غیربهداشتی طبخ و توزیع شده و شستن میوه‌ها و سبزیجات قبل از خوردن از مواردی است که خطر ابتلا به این ویروس را کاهش می‌دهد.

کادر پزشکی که همراه زائران اعزام می‌شود باید آخرین دستورالعمل‌ها و اطلاعات پیرامون کرونا (ویروس جدید) را در اختیار داشته و از آنها آگاه باشد. باید زائران بیماری خود را به پزشکان اعزام شده به همراه گروه یا مرکز خدمات بهداشت درمانی اطلاع دهند. زائران تماس‌های خود با سایر افراد را به حداقل برسانند تا از بیمار شدن دیگران جلوگیری شود و هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانند. برای آگاهی بیشتر از راه‌های پیشگیری ابتلا به این ویروس با دکتر مسعود مردانی و دکتر حمید عمادی 2 متخصص بیماری‌های عفونی گفت‌وگو کرده‌ایم.

دکتر مردانی درباره ویروس کرونا گفت: نخستین مورد ابتلا به این ویروس در سال 2011 در عربستان سعودی گزارش شد. از آن پس تا به حال این عفونت تنفسی منجر به کشته شدن بیش از 40نفر از اتباع عربستان سعودی شده است. عفونت کرونا تا‌کنون ناشناخته بوده و اخیرا بتا کرونا نوعی از این ویروس شیوع پیدا کرده است.

ویروس بتا کرونا با ویروس‌ معمولی کرونا که دومین علت شایع سرماخوردگی محسوب می‌شود تفاوت‌هایی دارد؛ از همین رو آن را سندروم تنفسی خاورمیانه‌ای می‌نامند. در این بیماری ویروس از طریق ریزقطره‌های آلوده وارد دستگاه تنفسی می‌شود و فرد را مبتلا می‌کند. این ویروس سریعا به قسمت تحتانی دستگاه تنفس نفوذ می‌کند و وارد ریه‌ها شده و باعث سینه‌پهلوی حاد می‌شود که نارسایی تنفسی را نیز در پی دارد. این بیماری باعث فوت بیش از 50درصد از مبتلایان می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: زوار ما که برای زیارت خانه خدا به عربستان سعودی می‌روند باید به نکاتی توجه کنند. افراد دارای سن بالای 65سال که به‌ویژه مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن هستند بهتر است که سفر خود را تا سال بعد به تأخیر اندازند. توصیه می‌شود افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیز در سال‌جاری و تا زمان برطرف شدن خطر احتمال ابتلا به کرونا به عربستان سعودی نروند. افرادی نیز که به حج می‌روند حداقل باید بهداشت فردی را رعایت کنند. زائران باید از حضور در تجمعاتی که افراد دارای علائم سرماخوردگی در آن هستند خودداری کنند. افراد باید ازدست‌دادن و روبوسی با سایر زائران هم پرهیز کنند و اگر یکی از اعضای کاروان آنها دچار بیماری عفونت در دستگاه تنفسی شد سریعا به پزشک کاروان اطلاع دهند.

دکتر عمادی هم با تأکید بر اینکه راه‌های مقابله با بیماری تنفسی کرونا بسیار ساده هستند، گفت: افرادی که به سفر حج می‌روند باید همواره درباره نظافت دستان خود اطمینان داشته باشند به‌ویژه پس از هر عطسه و سرفه‌ای که به آنان دست می‌دهد باید دستان خود را بشویند. این افراد باید در زمان حضور در جمع زائران از ماسک استفاده کرده و تلاش کنند در جمع‌هایی نروند که افراد سرما خورده حضور دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه افزود: افراد باید در زمان غذا خوردن نیز به این نکته توجه داشته باشند که از قاشق و چنگال مصرف شده دیگران استفاده نکنند. پس از سفر حج نیز باید از برگزاری مراسم ولیمه خودداری کنند و تا حدود 2 تا 3 هفته، کمتر در میان جمع حاضر شوند.

او افزود: باید نسبت به شیوع ویروس کرونا در عربستان از طریق رسانه‌ها، مسئولان و مردم را آگاه کرد و این نکته را مدنظر قرار داد که نباید با بیماری کرونا ساده برخورد کرد. یکی از راه‌حل‌های ساده و مقطعی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، کاهش سهمیه زائران در سال‌جاری خواهد بود. عربستان سعودی هم اعلام کرده است که در سال‌جاری کاروان‌های زیارتی باید 20درصد از سهمیه خود را کاهش دهند. در واقع در سال‌جاری باید از سفر افراد بالای 65سال و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و عروقی و ریوی و بیماری دیابت ممانعت به عمل آورد؛ چراکه احتمال بروز این بیماری در این افراد بیشتر است.

کد خبر 228679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز