گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: هم‌اکنون ۸میلیون و ۹۰۰هزار نفر ایرانی در نوبت انتظار اعزام به سرزمین وحی هستند.

حج

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت حدود 7‌میلیون و 500هزار نفر در نوبت برای عمره و یک‌میلیون و 400هزار نفر هم در نوبت برای حج تمتع هستند. با توجه به اجرای طرح‌های توسعه حرمین شریفین در عربستان کاهش سهمیه‌ها طی 3سال آینده ادامه دارد و بدین‌ترتیب اعزام این تعداد متقاضی دست‌کم یک‌دهه‌ طول می‌کشد.

در این میان حج تمتع امسال افزون بر افزایش دوبرابری هزینه‌ها با فراز و نشیب‌هایی در تعداد حجاج همراه شده است و این موضوع موجب جابه‌جایی و تحمیل هزینه بیشتر به برخی زائران شده است.هزینه‌ها نسبت به تمتع سال 91بیش از دوبرابر افزایش یافته است که به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت ناشی از افزایش نرخ ارز است، مشکل دوم بحث نوسان در سهمیه کشورمان در تمتع امسال است که با توجه به اجرای طرح‌های توسعه حرمین شریفین ابتدا سهمیه کشورمان کاهش پیدا کرد که پس از رایزنی‌های مسئولان سازمان حج و زیارت مجددا با افزایش 5هزار نفری و پس از آن با کاهش سهمیه 20درصدی روبه‌رو شد.

کاهش 20درصدی سهمیه‌ کشورمان نیز موجب شد تا جابه‌جایی‌ها در کاروان‌ها ایجاد شود و برخی کاروان‌ها به اجبار زائران ثبت‌نامی را بنا به دستور سازمان حج و زیارت به سایر کاروان‌ها بفرستند که این موضوع اعتراض‌هایی از سوی زائران و مدیران کاروان‌ها به‌دنبال داشت.

جابه‌جایی کاروان‌های زائران موجب شد تا گروه‌ها و هتل‌های آنان نیز جابه‌جا شود که مستلزم افزایش یا کاهش در هزینه‌هاست که تفاوت قیمتی تا حدود یک‌میلیون و 200هزار تومانی را موجب شد، البته در برخی موارد نیز زائرانی که در گروه‌های بالاتر ثبت‌نام کرده بودند وقتی به گروه‌های پایین‌تر منتقل شدند مبلغی دریافت کردند.البته رئیس سازمان حج و زیارت طی چند‌ماه اخیر از برخی تخفیف‌ها نیز سخن گفته و اینکه بانک عامل برای هر زائر تمتع امسال حسابی باز کند تا تخفیفات به‌حساب زائران واریز شود ولی تاکنون از تخفیفات خبری نیست و البته شنیده شد که تخفیفات صرف جبران خسارت‌های ناشی از کاهش سهمیه و لغو قرار داد‌های هتل‌ها در عربستان شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت هفته گذشته در نشستی با خبرنگاران حوزه حج و زیارت اعلام کرد: اگر از هزینه‌های حج امسال چیزی باقی بماند، حتما به‌حساب زائران واریز می‌شود.حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی در پاسخ به اینکه پیش از این از تخفیفات سخن گفته‌اید و حسابی نیز در یکی از بانک‌ها به نام زائران باز شده است تا تخفیفات به زائران بازگردانده ‌شود، سرانجام آن چه می‌شود؟ گفت: با مثالی پاسخ این پرسش را می‌دهم، اگر خدمات به زائران مثلا 10میلیون تومان شده باشد و آن را بین 80هزار زائر تقسیم کنیم، به هر حاجی چقدر می‌رسد؟ حالا اگر همین قیمت را بین 60هزار زائر تقسیم کنیم، چقدر می‌شود؟ قطعا هزینه‌ها بیشتر می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره قیمت حج امسال نیز گفت: با وجود تورم در عربستان و ایران، قیمت حج امسال نزدیک به قیمت سال گذشته و حتی کمتر شده است؛ ولی این‌ موضوع که ارز، 2هزار و 600تومان شد، دست ما نبود.

کد خبر 226434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز